Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя

Мета: простежити шлях Скруджа Різдвяної ночі, зробити висновки про причини деградації особистості героя; спостерігати за змінами у поведінці та характері Скруджа; розвивати уміння логічно мислити, зв’язне мовлення; виховувати людяність, доброту, милосердя.

Обладнання: схеми; тексти повісті.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

— Чи хотіли б ви помандрувати у минуле або майбутнє? Потрапити в той час, коли були зовсім маленькими, або в той, коли будете дорослими? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Герою «Різдвяної пісні у прозі» поталанило, йому довелося подорожувати у часі й просторі, та ще й не самому, а з духами.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Словесне малювання

– Опишіть, яким ви уявляєте собі Скруджа.

– Яку він мав зовнішність, одяг, ходу?

– Чи вплинули риси характеру героя на його зовнішність? Як саме?

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

Робота з текстом

Строфа ІІ. «Перший з трьох духів»

– Який Дух з’явився до Скруджа першим? (Дух Минулого Різдва)

– Знайдіть опис зовнішності Духа Минулого Різдва. Зачитайте.

Висновок. Подорож із Духом Минулого Різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство, зачерствілу зрілість, нездатність любити нікого і нічого, крім грошей.

Строфа ІІІ. «Другий із трьох Духів»

Бесіда

– Який Дух прийшов до головного героя другим? (Дух Нинішнього Різдва)

– Зачитайте опис зовнішності Духа.

– Як і чому змінилася кімната Скруджа? (Дух хотів показати герою всю красу святкового різдвяного інтер’єру, безліч страв, що готуються для святкового столу. Все це, безперечно, створює особливий настрій усім людям на Різдво; та й сам Дух був такий радісний і добрий, як це свято.)

– Як реагує Скрудж на появу Духа? Зачитайте цитату. («Дух,— сказав Скрудж смиренно.— Веди мене, куди хочеш. Минулої ночі ти йшов примусово й отримав урок, який не пропав даром. Якщо цієї ночі ти теж повиненчого-небудь навчити мене, нехай і це буде мені на користь».) – Що вразило вас в епізоді опису Різдва у сім’ї Кретчитів? (Сім’я жила дуже бідно, тому що дітей було багато, а батько, який працював на Скруджа, отримував мізерну платню, якої вистачало, щоб тільки не померти з голоду. Але, незважаючи на такі складні обставини, батьки і діти живуть дружно, турбуються одне про одного та навіть піднімають келихи за здоров’я містера Скруджа.)

– Що захотів змінити у житті Кретчитів Скрудж? (Він просить Духа урятувати Тайпі Тіма від смерті.)

– Що здивувало героя у сім’ї його племінника? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред виголошує тост за дядька і бажає йому щасливого Різдва.)

Висновок. Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через їх бідність. І рудокопи, і моряки, і сім’ї Кретчитів та Фреда приготувалися до Різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта. Строфа IV. «Останній із Духів»

– Що показав Дух Майбутнього Різдва герою? (Смерть усіма покинутого й обікраденого комерсанта; радість людей, що дізналися про його смерть; смерть Тайпі Тіма)

– Про що просить Скрудж Духа? (Дати шанс йому все змінити: «Дух! Вислухай мене! Я вже не та людина, якою був. І я вже не буду таким, яким би став, якби не зустрівся з тобою».)

– Знайдіть цитати, що підтверджують зміни у характері героя. («Я буду поважати Різдво у серці своєму і берегти пам’ять про нього увесь рік. Я спокутую своє Минуле Теперішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені. Я не забуду їх пам’ятних уроків, не закрию свого серця для них».)

IV. Підбиття підсумків уроку

– Як вплинула на Скруджа подорож із Духами? (Примусила замислитися над своїм життям, пригадати своє дитинство і юність, викликала непереборне бажання змінити себе і навколишній світ.)

– У чому причини деградації особистості Скруджа? (Відсутність любові у сім’ї, бідність, самотність у дитинстві, жадібність до грошей, поступове зчерствіння душі, витіснення справжніх почуттів і цінностей неістинними, фальшивими.)

– Чи змінився герой внаслідок фантастичної подорожі? (Так, він став людиною, яка має серце і почуття.)

V. Домашнє завдання

Дочитати «Різдвяну пісню в прозі»; намалювати ілюстрацію до епізоду з повісті, який вразив найбільше.



Залишити коментар


− три = 3