Мета: зацікавити учнів біографією байкаря І. Крилова; працювати над виразним читанням байок; розвивати навички аналізу літературного твору, уміння зіставляти байки Езопа і Крилова; виховувати прагнення до високих моральних цінностей.
Обладнання: портрет І. Крилова; збірка байок поета; ілюстрації до байок
«Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Докладний переказ байки Ж. де Лафонтена «Зачумлені звірі».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Знайомство з біографією І. Крилова (1769–1844) Слово вчителя
2. Читання і аналіз байки І. Крилова «Вовк і Ягня» 1) Читання байки вчителем
– Яке враження справила на вас байка?
– Що вразило в байці «Вовк і Ягня»?
2) Читання байки за особами
Бесіда
– З яких частин складається байка? Як вони називаються?
– У чому особливість моралі цієї байки в порівнянні з байками Езопа?
– Які епітети використовує поет, щоб описати Вовка та Ягня?
– Як звертаються герої один до одного?
– Які звинувачення на адресу Ягняти висуває Вовк?
– Доведіть, що ці звинувачення безпідставні.
– Напишіть промову адвоката, який захищає Ягня.
3) Робота над схемою
Які риси характеру уособлюють образи Вовка та Ягня?
В образі Ягняти зосереджені позитивні риси, а в образі Вовка — негативні.
Парадокс: позитивний герой страждає, а негативний живе далі, ніби нічого не
трапилося. Чому? («У сильного безсилий винен»: сила втілює владу, гроші, соціальний стан.)
Крилов указує на поширеність подібного явища: «Тому в історії ми темряву
прикладів чуємо». Чи відомі вам приклади з життя, що підтверджують слова
великого байкаря?
3. Порівняння байок Езопа і Крилова
І. А. Крилов часто запозичував сюжети для байок в Езопа і Лафонтена, але
при цьому докорінно змінював деякі моменти, створював нові літературні твори.
– Знайдіть подібність у сюжетах байок.
– Що нового привніс в байку російський поет?
4. Читання й аналіз байки «Ворона та Лисиця» 1) Інсценування байки підготовленими учнями
– Прочитайте мораль байки.
– Що означають слова лесть, лестить («лестощі», «лестити»)? Чим відрізняються слова «лестощі» і «комплімент»?
Звернеімося до «Великого тлумачного словника сучасної української мови».
Лестощі — лицемірне, нещире вихваляння.
Лестити — лицемірно, нещиро вихваляти кого-, що-небудь.
Комплімент — приємні люб’язні слова.
Висновок. Лестощі й комплімент — різні поняття. Компліменти говорять,
маючи намір зробити щось приємне для людини, а лестощі — щоб використати
людину в корисливих цілях.
2) Бесіда
– Як ви думаєте, чому підлесник «завжди знайде куточок в серці»? (Людині
хочеться вірити, що вона дійсно така хороша, як їй про це говорять; їй приємно чути похвали.)
– Чим небезпечні лестощі? (Лестощі небезпечні своєю нещирістю, про що людина, яку вихваляють, може не здогадуватися. Крім того, підлесник лише використовує іншу людину у своїх інтересах: щира дружба і симпатія підміняються хибними, фальшивими взаєминами.)
– Які людські вади висміює автор в образах Лисиці і Ворони? (Ворона — наївна і довірлива, не вміє оцінити себе об’єктивно (адже яка з неї співачка!),
дурнувата; Лисиця — хитра, улеслива, корислива.)
– Які фрази із цієї байки стали крилатими? («Заспівай, свєтік, не соромся»,
«Від радості в зобу дихання сперло», «Вже скільки разів твердили світу,
що лестощі гидкі, шкідливі»)
IV. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
– Що ви знаєте про російського баснописця І. А. Крилова?
– Проти яких людських пороків і суспільних вад спрямована байка «Вовк і Я гня»?
– Чого вчить байка «Ворона і Лисиця»?
V. Домашнє завдання
Довести, що твори «Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками (усно).