І. Крилов — видатний російський поет-байкар

Мета: зацікавити учнів біографією байкаря І. Крилова; працювати над виразним читанням байок; розвивати навички аналізу літературного твору, уміння зіставляти байки Езопа і Крилова; виховувати прагнення до високих моральних цінностей.

Обладнання: портрет І. Крилова; збірка байок поета; ілюстрації до байок

«Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця».

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Докладний переказ байки Ж. де Лафонтена «Зачумлені звірі».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Знайомство з біографією І. Крилова (1769–1844) Слово вчителя

2. Читання і аналіз байки І. Крилова «Вовк і Ягня» 1) Читання байки вчителем

– Яке враження справила на вас байка?

– Що вразило в байці «Вовк і Ягня»?

2) Читання байки за особами

Бесіда

– З яких частин складається байка? Як вони називаються?

– У чому особливість моралі цієї байки в порівнянні з байками Езопа?

– Які епітети використовує поет, щоб описати Вовка та Ягня?

– Як звертаються герої один до одного?

– Які звинувачення на адресу Ягняти висуває Вовк?

– Доведіть, що ці звинувачення безпідставні.

– Напишіть промову адвоката, який захищає Ягня.

3) Робота над схемою

Які риси характеру уособлюють образи Вовка та Ягня?

В образі Ягняти зосереджені позитивні риси, а в образі Вовка — негативні.

Парадокс: позитивний герой страждає, а негативний живе далі, ніби нічого не

трапилося. Чому? («У сильного безсилий винен»: сила втілює владу, гроші, соціальний стан.)

Крилов указує на поширеність подібного явища: «Тому в історії ми темряву

прикладів чуємо». Чи відомі вам приклади з життя, що підтверджують слова

великого байкаря?

3. Порівняння байок Езопа і Крилова

І. А. Крилов часто запозичував сюжети для байок в Езопа і Лафонтена, але

при цьому докорінно змінював деякі моменти, створював нові літературні твори.

– Знайдіть подібність у сюжетах байок.

– Що нового привніс в байку російський поет?

4. Читання й аналіз байки «Ворона та Лисиця» 1) Інсценування байки підготовленими учнями

– Прочитайте мораль байки.

– Що означають слова лесть, лестить («лестощі», «лестити»)? Чим відрізняються слова «лестощі» і «комплімент»?

Звернеімося до «Великого тлумачного словника сучасної української мови».

Лестощі — лицемірне, нещире вихваляння.

Лестити — лицемірно, нещиро вихваляти кого-, що-небудь.

Комплімент — приємні люб’язні слова.

Висновок. Лестощі й комплімент — різні поняття. Компліменти говорять,

маючи намір зробити щось приємне для людини, а лестощі — щоб використати

людину в корисливих цілях.

2) Бесіда

 Як ви думаєте, чому підлесник «завжди знайде куточок в серці»? (Людині

хочеться вірити, що вона дійсно така хороша, як їй про це говорять; їй приємно чути похвали.)

– Чим небезпечні лестощі? (Лестощі небезпечні своєю нещирістю, про що людина, яку вихваляють, може не здогадуватися. Крім того, підлесник лише використовує іншу людину у своїх інтересах: щира дружба і симпатія підміняються хибними, фальшивими взаєминами.)

– Які людські вади висміює автор в образах Лисиці і Ворони? (Ворона — наївна і довірлива, не вміє оцінити себе об’єктивно (адже яка з неї співачка!),

дурнувата; Лисиця — хитра, улеслива, корислива.)

– Які фрази із цієї байки стали крилатими? («Заспівай, свєтік, не соромся»,

«Від радості в зобу дихання сперло», «Вже скільки разів твердили світу,

що лестощі гидкі, шкідливі»)

IV. Підбиття підсумків уроку

Бесіда

– Що ви знаєте про російського баснописця І. А. Крилова?

– Проти яких людських пороків і суспільних вад спрямована байка «Вовк і Я гня»?

– Чого вчить байка «Ворона і Лисиця»?

V. Домашнє завдання

Довести, що твори «Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця» є байками (усно).



Схожі матеріали:

Залишити коментар


шість − = 2