Мета: підсумувати вивчене з теми «Міф і література»; перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу в ігровій формі; повторити й узагальнити вивчене з теми; розвивати пам’ять, увагу, кмітливість; прищеплювати інтерес до міфів народів світу.
Обладнання: картки із завданнями; зображення міфологічних богів та героїв; книги міфів народів світу; міфологічний словник.
Тип уроку: контроль знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Оголошення мети уроку
ІІ. Гра за темою «Міфологія» (в групах)
1-й конкурс. «Теорія літератури»
– Що таке міф?
– У чому його відмінність від казки?
– Що таке міфологія?
– Як називаються міфи про створення світу? (Космогонічні)
– Як називаються міфи про виникнення людей? (Антропогонічні)
– Яку назву мають міфи про кінець світу? (Есхатологічні)
– Чи у всіх народів є міфи?
– Чому виникали міфи?
2-й конкурс «Вікторина»
1) Скільки років прожив бог Паньгу? (Не менше 36 тисяч років)
2) Який бог у слов’ян вважається першопредком? (Рід)
3) З чого створила людей богиня Нюйва? (З жовтої глини)
4) Що відчув Брахма, створивши світ? (Страх, самотність)
5) На скільки метрів у день виростав бог Паньгу? (На 3 м)
6) Бог Сонця у єгиптян. (Ра)
7) Як, за єгипетським міфом, з’явилися люди? (Зі сліз бога Ра)
8) Творець світу у єгиптян. (Птах, Атум)
9) Як з’явився у світі бог Сонця Ра? (У квітці лотоса)
10) Чому, за єгипетським міфом, небо і земля були розділені? (Щоб не сварилися)
11) Бог-громовержець у слов’ян. (Перун)
12) Скількох синів породив Брахма? (Шістьох)
3-й конкурс «Розгадайте анаграми»
Сонячне око у вигляді кобри. (Урей)
Єгипетська богиня світового порядку (Тефнут)
Індійський бог — хранитель Всесвіту. (Вішну)
4-й конкурс «Знайди пару»
Підберіть до грецьких назв богів відповідні римські:
Афродіта — … (Венера); А ртеміда — … (Діана);
Діоніс — … (Бахус); Гермес — … (Меркурій);
Гефест — … (Вулкан); Гера — … (Юнона);
Зевс — … (Юпітер); Афіна — … (Мінерва).
5-й конкурс «Упізнайте символ»
Яким грецьким богам та героям відповідають ці символи? Впиши у клітинки їхні імена.
(Аполлон) (Феміда) (Діоніс)
(Ерот) (Гермес) (Посейдон)
6-й конкурс «Знайдіть всьому своє місце»
Поєднайте лініями імена богів та їхнє призначення у давньогрецькому пантеоні жителів
7-й конкурс «Весела перерва»
Уяви, що ти запізнився на урок. Яке виправдання ти б використав, якби у ролі учителя побачив…
– Афродіту?
– Афіну?
– Зевса?
– Артеміду?
– Посейдона?
– Гермеса?
Наприклад, на уроці в Артеміди можна було б сказати, що запізнився через чергову акцію місцевого Грінпісу, а Афродіті пояснити, що робила нову модну зачіску або не могла залишити коханого.
8-й конкурс «Метаморфози»
Як давні греки пояснювали виникнення…:
– Молочного (Чумацького) Шляху та білих водяних лілій;
– троянд та анемонів;
– лаврового дерева;
– квітки нарцис?
9-й конкурс «Фразеологізми міфологічного походження»
Поясніть значення фразеологізмів: титанічна боротьба, танталові муки, сізіфова праця, нитка Аріадни, троянський кінь, ахіллесова п’ята, авгієві стайні, яблуко розбрату.
ІІІ. Підбиття підсумків гри. Оцінювання