Мета: викликати в учнів інтерес до читання книг про природу, до теми стосунків людини і природи; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, уміння висловлювати власні думки й обґрунтовувати їх; виховувати любов до природи та бережливе до неї ставлення.
Обладнання: фотовиставка домашніх улюбленців, різних квітів, рослин, відеоматеріали.
Теорія літератури: описи різних видів — пейзаж, портрет, опис тварини, рослини; розповідь, роздум, опис.
Хід уроку
I. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
II. Основний зміст роботи
1. Інструктаж до написання твору про природу на основі прочитаних
художніх книг та власних спостережень
— Обравши тему («героя», об’єкт, предмет твору), визначте тип мовлення, який ви використаєте. Якщо писатимете про свого домашнього улюбленця, можна розповісти про його породу, звички, поведінку, цікаві випадки, які з ним траплялися (з тих, про які ви читали чи які спостерігали); обов’язково слід уключити опис зовнішнього вигляду тварини. Закінчити твір можна роздумами й висновками про те, для чого людині потрібні свійські тварини чи птахи (кішки, собаки, рибки, морські свинки, хом’яки, папуги, канарки) чи кімнатні рослини.
Коли описуватимете рослини, можна згадати легенди, повір’я, пов’язані з ними (наприклад звідки виникла назва або легенда, скажімо, про цвіт папороті).
Обсяг твору — приблизно 3/4 сторінки. Твір складається з трьох частин — вступу, основної частини й висновку. Оформляється охайно й грамотно.
2. Написання твору на чернетці, перевірка його учнем (можна зачитати
2–3 твори й прокоментувати)
3. Оформлення роботи в чистовому варіанті
III. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.
IV. Підбиття підсумків уроку
Додаток до уроку № 36
«Анкета» головного героя казки Р. Кіплінга
Додаток до уроку № 40
Дієслова з віршів Алкмана і Ґете