Мета: допомогти учням повторити й узагальнити знання про повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»; розкрити образи головних героїв; глибше усвідомити поняття «повість»; розвивати навички переказу улюблених уривків від імені різних героїв, уміння характеризувати образи й порівнювати їх; давати оцінку діям і вчинкам героїв; зіставляти із сучасним життям; виховувати найкращі моральні якості.
Обладнання: портрет письменника, виставка учнівських ілюстрацій.
Теорія літератури: повість, комічне, художні образи, художні засоби.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Навіть якщо людина має одного
друга, вона може почуватися впевненою, щасливою. Томові Сойєру поталанило: у нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод,
і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою й урятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.
Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.
Том Сойєр і Гек Фінн — літературні герої, їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібал. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.
Саме про моральні уроки книги ми сьогодні й поговоримо.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Формування знань, умінь та навичок
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Запитання: «Які проблеми порушує (ставить питання) повість Марка Твена
“Пригоди Тома Сойєра”»?
Очікувані відповіді
Цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;
дружби, взаємодопомоги;
стосунків батьків, дорослих і дітей.
2. Характеристика героїв повісті
Порівняйте цінності світу дитячого та дорослого, знайдіть спільне та відмінне (за повістю).
1) Колективна характеристика Тома Сойєра
(з обґрунтуванням, наведенням прикладів)
Підсумок. Переважає в характері героя позитивне; це — жива, реальна людина з гарними рисами характеру та недоліками.
2) Самостійна характеристика Гекльберрі Фінна
3. Словникова робота
— Твір Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» називають повістю.
Повість — досить великий, середній за обсягом епічний твір, у якому розповідається про історію людського життя в усій його різноманітності, переплетенні з іншими людськими долями. (Записати до словничків.)
Доведіть, що «Пригоди Тома Сойєра» — повість.
4. Усний переказ улюбленого епізоду повісті
Марка Твена від імені одного з героїв
5. Розгадування кросворда
1. Ім’я головного героя. (Том)
2. Ім’я вдови, яку врятував Гек. (Дуглас)
3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві. (Поттер)
4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові. (Беккі)
5. Містечко, у якому відбувались події повісті. (Сент-Пітерсберг)
6. Той, хто разом із синами допоміг Гекові врятувати вдову. (Валлієць)
7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди
Тома Сойєра». (Клеменс)
8. Прізвище найкращого друга Тома. (Фінн)
Ключове слово: Марк Твен.
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи, повторити зміст
основних епізодів повісті Марка Твена; згадати зміст та основні думки вірша Р. Бернса «Чесна бідність».
V. Підбиття підсумків уроку
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Найбільше мені сподобалася на уроці така форма роботи, як…»;
«Найкраще, на мою думку, працювали…»;
«Мені здається, що такі книги, як «Пригоди Тома Сойєра»…».
2. Написання роботи
Творче завдання спочатку бажано виконати на чернетці.
III. Домашнє завдання
Підготувати презентацію улюбленого твору дитячої літератури ХХ–ХХІ ст. (або який читали нещодавно).