Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Герої повісті — Том Сойєр і Гекльберрі Фінн

Мета: допомогти учням усвідомити істини, що утверджує автор через образи своїх героїв; визначити рівень художньої майстерності автора; розвивати навички виразного читання, переказу великого епічного твору, його аналізу, характеристики героїв; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки і за їх наслідки, прагнення до самовиховання та самовдосконалення.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.

Теорія літератури: повість, герой літературного твору, портрет, пейзаж, художні засоби.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір

між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості.

Томові Сойєру і його товаришам також не раз доводилося робити вибір. І, необхідно визнати,— чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючи

власні образи та страх, виявляючись справжніми друзями. Ось саме про це ми й

вестимемо на уроці розмову.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Виконання клоуз-тестів

Продовжте речення.

(Можна виконувати у письмовій формі, кожна правильна відповідь — 2 бали.)

1) Том прийшов додому, мов чорна хмара… (бо Беккі демонстративно приділяла увагу Альфреду, розглядаючи з ним книжку).

2) Тітка Поллі сказала, що пробачила б Томові тепер хоч і мільйон гріхів, …

(тому що дійсно в кишені куртки знайшла записку Тома про те, що вони не

втонули, а пішли в пірати).

3) Учитель містер Доббінс постійно читав книгу «Анатомію», тому що… (його

заповітною мрією було стати лікарем).

4) Том відбув покарання за зіпсований підручник, не дуже всім тим переймаючись, тому що… (думав, що, може, сам це випадково й зробив, бешкетуючи

в класі з товаришами).

5) У Беккі був зацькований і безпорадний вираз обличчя, як у кроля, на якого було націлено рушницю, тому що… (вона гадала, що Том викриє її провину).

6) Том без жодного звуку витримав найжорстокіше покарання від учителя за

пошкоджену книжку, бо… (знав, що на нього чекає вдячність Беккі).

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Виразне читання XXIII, XXIV, XXV розділів повісті Марка Твена

«Пригоди Тома Сойєра» (с. 252–258 — за підручником Ю. І. Ковбасенка,

Л. В. Ковбасенко; с. 211–216 — за підручником Є. Волощук)

2. Словникова робота за запитаннями учнів

3. Евристична бесіда, виконання завдань

пошуково-дослідницького характеру

Замініть синонімами (близькими за значенням словами) вирази, ужиті в повісті.

Нечисте сумління — (безсовісність);

відпустити язика з припони — (заговорити);

забігти світ за очі — (сховатися, опинитися далеко);

усі очі прикипіли — (усі уважно, із здивуванням подивилися);

затамувати віддих — (замовкнути, чекаючи чогось несподіваного);

ловити кожне слово — (слухати уважно);

уся праця — собаці під хвіст — (даремна праця);

жижки дрижать — (боїться);

лізти чортові в зуби — (наражатися на небезпеку).

Як ви оцінюєте вчинок Тома — його свідчення в суді?

Чому «від Гекової віри в людство» майже нічого не залишилося? (Том заради спасіння невинної людини, Мафа Поттера, зламав їхню клятву, скріплену кров’ю.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Розставте епізоди повісті в хронологічному порядку

Розкажіть повір’я про те, де знаходяться скарби і як їх шукати. Які повір’я

є у вашій місцевості?

VI. Домашнє завдання

Прочитати розділ XXVI (С. 258–263 — за підручником Ю. І. Ковбасенко,

Л. В. Ковбасенко; с. 216–221 — за підручником Є. Волощук), навчитися переказувати, характеризувати героїв, визначити художні засоби.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Я думаю, що мріяти про скарб…»;

«Мені здається, що скарб…»;

«Виступати в суді — це…».



Залишити коментар


один × 6 =