Мета: ознайомити з пригодами героїв повісті в наступних розділах, допомогти учням розібратися в перипетіях сюжету, характерах героїв та мотивах їхніх учинків; розвивати навички виразного читання, переказу прозових творів, характеристики героїв, коректного висловлення оціночних суджень; виховувати найкращі людські якості, прагнення до самопізнання та самовдосконалення.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до повісті.
Теорія літератури: повість, герої літературного твору, художні засоби.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— У дитинстві багато людей мріють про мандрівки в далекі, незвідані краї,
про подвиги, про те, щоб стати героями, яких би всюди шанували й прославляли. Водночас діти придивляються до життя й бачать, на жаль, не лише доброту, геройство, благородство, сумлінну працю дорослих, а й п’яниць-нероб,
злочинців, марнославних, боягузливих і підлих осіб, які завдають страждань оточенню.
Том і Гек, герої повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», випадково стали свідками страшного злочину. Їх дивує, що індіанця Джо, який нахабно неправдиво свідчив і підло переклав свою вину на іншого, Бог не скарав тут же,
прямо на місці. Отже, дорослі не завжди дотримуються правил, яких навчають
дітей і за порушення яких карають.
Друзі під впливом непорозумінь із дорослими та представницею прекрасної статі вирішують утекти з дому на безлюдний острів, не думаючи про те, що
відчуватимуть їхні близькі. Вони насолоджуються вільним життям, граються,
уявляючи себе піратами. Їм навіть лестить те, що їх розшукують, бо поширилися чутки, що діти потонули, що за ними шкодують, вони не розуміють, якого
страшного горя завдали своїм рідним.
Ось так тісно переплітається світ дорослих і дітей. Діти вчаться у старших,
наслідують їх, а дорослі придивляються до дітей, адже ті бувають часто щирішими, спостережливішими, добрішими і сміливішими.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Розкажіть епізод із прочитаних самостійно розділів і поясніть, чому ви його
виділили для себе.
Порівняйте два описи природи (один на початку перебування хлопців на
острові, другий — у кінці), визначте їх характер і зробіть висновок.
«Був прохолодний сірий світанок, і глибока тиша, що панувала в лісі, навіювала відрадне почуття миру та спокою. Ніде не ворушився ані листочок,
і жоден звук не порушував величної задуми природи. Серед листя й трави
блищали намистинки роси».
«Шалений вітер із ревінням промчався лісом так, що все навколо аж застогнало. Сліпучі спалахи блискавок раз у раз осявали небо, лункі перекати
грому не змовкали ні на мить. Раптом уперіщила страшна злива, і шалений
буревій погнав її по землі суцільною запоною».
(Перший описує природу спокійною; другий опис — динамічний, загрозливий. Обидва підкреслюють настрій людей, нагадують дітям, що сили природи
можуть бути грізними й небезпечними для них.)
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання XVII, XVIII розділів повісті (с. 243–248 —
за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 204–211 —
за підручником Є. Волощук)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями, евристична бесіда
Які риси характеру виявив Том, коли помітив розгубленість Гека у церкві,
адже за нього нікому з рідних було порадіти? (Уважність, співчутливість
та милосердність — затримав Гека, підвів до тітки Поллі й попросив порадіти за нього. Тітка виявилася так само доброю та співчутливою до Гека.)
Чому Томові, коли він щасливо повернувся з острова, дісталося багато «і стусанів, і поцілунків»? (Тітка зраділа його поверненню але картала племінника за те, що він змусив її тривожитися й пережити горе.)
Про що свідчить «віщий сон» Тома? (Про його бажання трохи похизуватися, відчути себе незвичайним.)
Як поводилися Том і Беккі? (Як дорослі, змушували одне одного ревнувати.)
Що вчинив Альфред і для чого? (Залив книжку Тома чорнилом, щоб помститися.)
Як Беккі поставилася до того, що випадково побачила через вікно? (Беккі
побачила, що Альфред зіпсував підручник Тома, але вирішила змовчати,
щоб Тома покарали.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Знайдіть «третє зайве».
– Альфред, Беккі, Том;
– Сент-Пітерсберг, Міссісіпі, Вашингтон;
– Том, Гек, Сід.
Знайдіть те спільне, що об’єднує ці поняття.
VI. Домашнє завдання
Прочитати самостійно розділи XIX–XX (с. 248–252 — за підручником
Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 208–211 — за підручником Є. Волощук);
уміти переказувати, характеризувати події, явища та героїв, художні засоби.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«На місці героїв повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» я б…»;
«Мені здалося…»;
«Мене вразило…».