Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Сонячний, радіснобешкетливий світ дитинства в повісті

Мета: допомогти учням усвідомити зміст і головну думку повісті Марка Твена; розвивати навички виразного читання, переказу великих за обсягом прозових творів, виділення основних епізодів та оцінювання дій і вчинків героїв; виховувати найкращі моральні якості: неприйняття зла, підлості, несправедливості.

Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті, ілюстрації до неї, краєвиди ріки Міссісіпі.

Теорія літератури: повість, тема, головна думка, герої художнього твору.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Ми з вами вже познайомилися із хлопчиком Томом Сойєром, зрозуміли,

що він — звичайна дитина — бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас винахідлива (зумів важку роботу перетворити на розвагу й «прибуткову»

справу), життєрадісна, чутлива до краси. Він постійно вигадує якісь витівки,

завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи не робить це зі злими намірами.

Як же поводитиметься Том Сойєр у вирішальні, відповідальні моменти свого

життя? Про це ми дізнаємося, читаючи наступні розділи повісті.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Розкажіть епізод із прочитаних розділів, який запам’ятався найбільше.

Поясніть зміст фраз.

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Виразне читання розділів повісті Марка Твена «Пригоди Тома

Сойєра» — розділи VII, VIII, IX (с. 221–227 — за підручником

Ю. І . Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 189–198 — за підручником

Є. Волощук)

2. Словникова робота за запитаннями учнів

3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда

Які нові пригоди сталися з Томом?

Що спонукало хлопця мріяти про те, як він стане знаменитим піратом?

Яка трагедія сталася на цвинтарі? Чи була вона стосовно хлопців дитячою

пригодою?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Слово вчителя

— У США існувала традиція називати маленькі провінційні містечка на

честь великих міст Європи. Інколи такі назви отримували відразу декілька містечок.

Так, у США існує кілька Парижів, Константинополів, Афін, Венецій.

Мабуть, тодішні переселенці зі Старого Світу сумували за своєю батьківщиною і на згадку про неї так само називали нове поселення. Розповідають такий

анекдотичний випадок: жителі одного такого містечка Москва звернулися до

російської столиці з проханням-вимогою перейменувати своє багатомільйонне

місто, бо, мовляв, листи, адресовані їм, часто потрапляють до їхньої Москви, до Росії.

А як називалося містечко, у якому жив Том Сойєр? Прочитайте це слово

в колі, де всі літери переплуталися.

(Санкт-Петербург, Сент-Пітерсберг)

(Можна зашифрувати так: С Н К Т – П Т Р Б Р Г.)

VI. Домашнє завдання

Прочитати розділи X, XI, XII (с. 227–231 — за підручником Ю. І. Ковбасенка,

Л. В. Ковбасенко; с. 198–204 — за підручником Є. Волощук), навчитися

переказувати, висловлювати свої судження про прочитане, характеризувати героїв.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«На місці Тома Сойєра я б…»;

«Мене вразило…»;

«Цікаво, чому (або як)…».



Залишити коментар


6 + сім =