Мета: допомогти учням усвідомити зміст і головну думку повісті Марка Твена; розвивати навички виразного читання, переказу великих за обсягом прозових творів, виділення основних епізодів та оцінювання дій і вчинків героїв; виховувати найкращі моральні якості: неприйняття зла, підлості, несправедливості.
Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті, ілюстрації до неї, краєвиди ріки Міссісіпі.
Теорія літератури: повість, тема, головна думка, герої художнього твору.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Ми з вами вже познайомилися із хлопчиком Томом Сойєром, зрозуміли,
що він — звичайна дитина — бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас винахідлива (зумів важку роботу перетворити на розвагу й «прибуткову»
справу), життєрадісна, чутлива до краси. Він постійно вигадує якісь витівки,
завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи не робить це зі злими намірами.
Як же поводитиметься Том Сойєр у вирішальні, відповідальні моменти свого
життя? Про це ми дізнаємося, читаючи наступні розділи повісті.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Розкажіть епізод із прочитаних розділів, який запам’ятався найбільше.
Поясніть зміст фраз.
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті Марка Твена «Пригоди Тома
Сойєра» — розділи VII, VIII, IX (с. 221–227 — за підручником
Ю. І . Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 189–198 — за підручником
Є. Волощук)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
Які нові пригоди сталися з Томом?
Що спонукало хлопця мріяти про те, як він стане знаменитим піратом?
Яка трагедія сталася на цвинтарі? Чи була вона стосовно хлопців дитячою
пригодою?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Слово вчителя
— У США існувала традиція називати маленькі провінційні містечка на
честь великих міст Європи. Інколи такі назви отримували відразу декілька містечок.
Так, у США існує кілька Парижів, Константинополів, Афін, Венецій.
Мабуть, тодішні переселенці зі Старого Світу сумували за своєю батьківщиною і на згадку про неї так само називали нове поселення. Розповідають такий
анекдотичний випадок: жителі одного такого містечка Москва звернулися до
російської столиці з проханням-вимогою перейменувати своє багатомільйонне
місто, бо, мовляв, листи, адресовані їм, часто потрапляють до їхньої Москви, до Росії.
А як називалося містечко, у якому жив Том Сойєр? Прочитайте це слово
в колі, де всі літери переплуталися.
(Санкт-Петербург, Сент-Пітерсберг)
(Можна зашифрувати так: С Н К Т – П Т Р Б Р Г.)
VI. Домашнє завдання
Прочитати розділи X, XI, XII (с. 227–231 — за підручником Ю. І. Ковбасенка,
Л. В. Ковбасенко; с. 198–204 — за підручником Є. Волощук), навчитися
переказувати, висловлювати свої судження про прочитане, характеризувати героїв.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«На місці Тома Сойєра я б…»;
«Мене вразило…»;
«Цікаво, чому (або як)…».