Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити ними, спонукати до читання та вивчення; розвивати навички виразного читання, уміння визначати головні епізоди, переказувати їх та висловлювати думку щодо прочитаного; виховувати допитливість, прагнення до самопізнання шляхом ознайомлення з діями, учинками та характерами літературних героїв.

Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до його життєвого і творчого шляху; карта світу, американські краєвиди.

Теорія літератури: автобіографічний твір, повість.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

1. Зачитування міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних із віршем

Р. Бернса «Чесна бідність»

2. Зачитування складеного самостійно «Кодексу честі» (за Р. Бернсом)

II. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Ім’я американського письменника Марка Твена знають в усьому світі.

Його твори «Пригоди Тома Сойєра», «Пригоди Гекльберрі Фінна», «Принц та

злидар» читають із великим задоволенням і діти, і дорослі. Дітей захоплюють

пригоди однолітків, а дорослі згадують власне дитинство.

Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з Марком Твеном, який свою повість

«Пригоди Тома Сойєра» назвав «Гімном дитинства, перекладеним прозою».

Багато пригод, характерів Марк Твен «списав» із себе та своїх товаришів, його

герой — бешкетник, фантазер, але водночас чесна і благородна людина — завоював симпатії мільйонів читачів різних поколінь.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Самостійне опрацювання статті підручника про Марка Твена

(с. 205–206 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко;

с. 182–184 — за підручником Є. Волощук)

2. Евристична бесіда

Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому?

Чому в письменника такий псевдонім — Марк Твен?

В яких професіях пробував себе Марк Твен?

Які риси характеру митця ви б визначили як основні?

3. Виразне читання уривків із розділів I, II, III повісті (с. 207–215 —

за підручником Ю. І . Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 184–189 —

за підручником Є. Волощук)

4. Словникова робота за запитаннями учнів, обмін враженнями

про прочитане

5. Складання «сюжетного ланцюжка»

6. Розгляд проблемних запитань та розв’язання проблемних завдань

Які риси головного героя ви відзначили? Чи можна його вважати позитивним героєм?

Якими в цих розділах змальовано дорослих? Що б ви їм порадили?

Які риси часу та національного характеру ви помітили?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Жартівливі запитання

Що спільного в яблука, паперового змія та дохлого пацюка? (Це речі, які

хлопці віддали Томові за можливість пофарбувати паркан.)

Яку роль у житті Тома і Сіда зіграла чорна нитка? (Викрили, що Том не був

у школі, а ябеда Сід дістав від Тома стусанів.)

Перед ким щойно увінчаний славою звитяжець (Том) здався без жодного пострілу? (Перед Беккі Тетчер)

VI. Домашнє завдання

Прочитати розділ VI (с. 212–215 — за підручником Ю. І. Ковбасенка,

Л. В. Ковбасенко; с. 184–198 — за підручником Є. Волощук), уміти переказувати, аналізувати; зробити ілюстрації.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Мені найбільше запам’яталося…»;

«Найсмішнішим мені здалося те, …»;

«Я отримав (отримала) задоволення від…».



Залишити коментар


дев'ять + = 12