Мета: через виразне читання допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність твору; розвивати пам’ять учнів, творчу уяву, ораторські здібності, уміння відстоювати свою думку; виховувати високі духовні якості.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його життя і творчості, аудіозаписи, відеоматеріали.
Теорія літератури: виразне читання, інтонація, темп, логічний наголос, пауза.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Роберт Бернс, вірш якого сьогодні ви читатимете напам’ять, здебільшого
займався самоосвітою. Він добре знав історію, орієнтувався в політиці, читав
твори французьких і англійських авторів, захоплювався казками, легендами,
піснями свого народу. Ніколи не впадав у відчай, не скаржився. А коли він перебував у доброму гуморі, не було людини веселішої, дотепнішої, винахідливішої за нього. Поет намагався завжди в усьому бути першим. Він пишався своєю
фізичною силою — однією рукою міг підняти важкий мішок, найкраще за всіх
косив і жав, найшвидше складав снопи. Дуже хотів, щоб життя його співвітчизників було влаштоване за принципами добра та справедливості.
Вивчаючи вірш «Чесна бідність» Р. Бернса, ми сприймаємо його як моральну настанову, заклик до збереження своєї людської гідності й честі.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Формування вмінь та навичок школярів
1. Робота в парах (повторення вірша напам’ять)
2. Розповідь вірша Р. Бернса «Чесна бідність» напам’ять
(Можна провести у вигляді конкурсу на найкращого читця.)
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Міні-диспут «Чи завжди потрібна й корисна чесність?»
(Запропонувати розглянути ситуації зі смертельно хворою людиною, яку
правда про стан її здоров’я може вбити; переказування пліток, висловлювань
одне про одного, зауважень щодо зовнішності, здібностей, щодо поведінки батьків.)
2. Інтерактивна вправа «Займи позицію» з обґрунтуванням
Чи завжди людина винна у тому, що вона бідна? Бідність — це добре чи погано? Чим бідність гарна, а чим погана? Чим багатство гарне, а чим погане?
(Можна для виконання вправи обрати одне з проблемних запитань.)
V. Домашнє завдання
Стисло написати відповідь на одне з проблемних запитань останньої вправи
або скласти «Кодекс честі» за Р. Бернсом.
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Коли я читав (читала) вірш напам’ять, …»;
«Найкращим читцем вірша Р. Бернса був (була)…»;
«Читання напам’ять допомогло мені…»;
«Мене зацікавили різні думки щодо…».