Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору письменника, прийом антитези, який у ньому використаний; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, визначення головної думки; виховувати чесність, патріотизм, шляхетність.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстративні матеріали про Шотландію та до вірша, що вивчається.
Теорія літератури: ліричний вірш, образи, головна думка, ліричний герой, антитеза.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Маленька Шотландія, яка є частиною Великого Об’єднаного Королівства
Великобританії й Північної Ірландії, була насильно приєднана до Англії, потерпала від гніту, мріяла про визволення. І ці мрії висловив у своїх віршах Роберт Бернс.
Дуже хотілося поетові, щоб життя було влаштоване за принципами добра
й справедливості. Тому й писав в одному зі своїх листів: «Богові відомо, що я не
святий,.. але якби я міг,— а коли можу, то я це й роблю,— я б витер сльози
з усіх очей… Навіть людям підлим, тим, хто образив мене, я б усе пробачив…»
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
— На основі розповідей учителя, опрацьованого за підручником удома матеріалу та спогадів відомого французького письменника Вальтера Скотта складіть характеристику письменника, його «психологічний портрет».
«Це була людина міцна, кремезна… Якби мені не було відомо, хто він такий, я б прийняв його за дуже розумного фермера… за справжнього “доброго господаря”, який сам ходить за плугом. У його зовнішності вгадувався великий
розум та проникливість, і лише очі свідчили про постійну натуру… Великі темні очі горіли <…> коли він розповідав про щось із почуттям чи захопленням»
(В. Скотт).
Р. Бернс: розумний, фізично сильний та витривалий, шляхетний, благородний, чесний, принциповий, прямий, не підлабузний, завжди зберігає гідність,
відповідальний, любить природу, веселий, життєрадісний, освічений, патріот.
IV. Формування навчальних умінь та навичок
1. Виразне читання вірша Р. Бернса «Чесна бідність»
2. Евристична бесіда, виконання завдань проблемного характеру
Які підстави були в Бернса написати такий вірш, як «Чесна бідність»? (Усе
життя був бідним, але не чинив нечесно, не принижувався заради багатства, уважав чесність однією з найважливіших рис справжньої людини.)
Який займенник повторюється у строфах вірша? Чому? (Ми; поет не відділяє себе від народу.)
Кого поет протиставляє народові? (Багатіїв, короля)
Як називається художній засіб, в основі якого лежить протиставлення? (Антитеза)
В яких творах, вивчених раніше, ви вже зустрічали антитезу? (У народних
та літературних казках, у прислів’ях)
Випишіть із вірша Р. Бернса поняття, які протиставляються (антитези).
Які ще відомі вам художні засоби використовує автор для розкриття основної думки? (Епітети: чесними людьми, звання простого; черстві шматки,
вельможний лорд, розумний чоловік та ін.; порівняння: дурний, як пень; лихий, як чорт; повтори: нічого, нічого; метафори: ум і честь пробили скрізь дорогу.)
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Визначте основну думку вірша.
Очікувані відповіді
— Слід бути чесним і справедливим.
— Не можна роздавати й одержувати незаслужені нагороди та премії.
— Ніколи не можна втрачати людської гідності.
— Не можна втрачати віри в краще майбутнє.
— Майбутнє буде кращим, якщо всі люди будуть товаришувати, жити в дружбі та мирі.
4. Слово вчителя
— Вірш «Чесна бідність» Р. Бернс написав на мотив відомої шотландської
пісні з приспівом «То а’ваі, а (іа’іваі)» («нічо, нічого»; рос. «при всем при том,
при всем при том»). Хоч поет і відійшов від тем народних пісень, але використав
їхні художні прийоми — постійні епітети, порівняння, узагальнення, загальновживані слова (бундючиться, дурний, лихий та ін.), повтори, вигуки, запитання та ін. Деякі з висловів цього вірша стали афоризмами.
Запис до літературознавчих словничків
Афоризм — коротка, стисла, влучна й мудра думка у творі, яка стала популярним і самостійним висловом.
— Знайдіть у вірші вислови, які, на вашу думку, можуть бути афоризмами,
і поясніть їх. («А будьмо чесними людьми й не біймося нікого», «Звання — лиш
карб, людина — скарб, цінніший од усього», «Людини ж праведної сан не дасться ні від кого», «Щоб ум і честь, де тільки єсть, пробили скрізь дорогу»)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Знайдіть логічну пару.
VI. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять вірш Р. Бернса «Чесна бідність».
VII. Підбиття підсумків уроку