Мета: ознайомити з життям і творчістю шотландського письменника; підготувати до сприйняття його творів; розвивати навички виразного читання, виділення головного, аналізу моральних цінностей та їх ролі в житті; виховувати чесність, порядність, гуманізм та любов до літератури.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, краєвиди Шотландії, географічна карта, аудіозапис пісні «Чесна бідність».
Теорія літератури: ліричний вірш, антитеза, художній образ, художні засоби.
Хід уроку
I. Аналіз контрольних робіт
II. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Мораль — це норми і правила поведінки людей у стосунках одне із одним
і в громадському житті. У народних прислів’ях говориться: «Маєш честь — ти
людина, а без честі — ти тварина», «Краще чисте сумління, аніж царське володіння», «Дерево пізнають по тому, що воно родить, а людину по тому, що вона
робить», «Краще бути бідному та в шані, ніж багатому в ганьбі». Отже, згідно
з віками виробленою народною мораллю, справжня людина повинна бути чесною й гідною свого високого звання Людини. Саме таким і був шотландський
поет Роберт Бернс, саме такі цінності він і оспівував у своїх творах. Із ним та
його віршами ми починаємо ознайомлення на сьогоднішньому уроці.
III. Оголошення теми й мети уроку
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
— Роберт Бернс народився 1759 року в с. А лловей (Аллоуей) у Шотландії.
На той час країна, яка ще в XV ст. мала чудову культуру, літературу, остаточно втратила свою державність — незалежність, парламент, літературну мову.
Офіційною стала англійська мова, а шотландська народна збереглася лише
в старих легендах, казках та піснях. Але з’являється поет, який оспівує любу
Шотландію, характер шотландців, мову, красу природи. І стверджує, що дух
народу, його прагнення до волі, його культуру знищити неможливо. Це був Роберт Бернс.
Батько Роберта, хоч і був селянином-бідняком, розумів, що його дітям необхідна освіта. Зробив у будинку полицю, поставив на неї книжки. Вечорами
в сім’ї влаштовувались читання, незважаючи на те, що часто не було шматка хліба.
Мати майбутнього поета мала прекрасний голос, веселий характер. Часто,
сидячи за прялкою, співала народних шотландських пісень. Мабуть, народні
пісні вплинули на творчість Р. Бернса і його вірші такі мелодійні.
Юний Роберт починає писати вірші. Рідні, сусіди, знайомі — у захопленні. Твори поета вивчалися напам’ять, передавалися з вуст в уста, ставали піснями.
Бернс мандрує рідним краєм, збирає старовинні шотландські легенди, балади, ґрунтовно вивчає шотландську мову, мріє стати народним співцем. Але
життя суворе. Не стало батька, і 25-річному юнакові довелося взяти на себе піклування
про родину.
Лише на рідній землі, серед чудової шотландської природи серце поета
б’ється вільно й натхненно. Ось як він про це пише:
Моє серце в верховині і душа моя,
Моя душа в верховині соколом буя,
Моя мрія в гори лине навздогін вітрам,
Моє серце в верховині, де б не був я сам.
2. Самостійна робота з підручником
Учні читають статтю.
3. Доповнення розповіді учителя про Р. Бернса фактами й оціночними
судженнями з підручника
4. Слово вчителя
— Хоч Роберт Бернс важко працював у полі, проте родину постійно переслідували нестатки. Через бідність не склалося й особисте життя поета — багаті
батьки його коханої перешкодили їхньому шлюбові. Роберт вирішує податися
в найми, перед тим видавши збірку «Вірші на шотландському діалекті» (1786).
Ця публікація стала подією навіть у столиці Шотландії Единбурзі. Наклад книги швидко розійшовся. Один із сучасників Р. Бернса писав: «Батраки і робітниці з ферм охоче віддавали заощаджені гроші, відмовлялися від найнеобхіднішого, щоб лише дістати цей примірник віршів»; «Робітники ткацької фабрики
в Кілмарноці, купивши книжку в складчину, розділили її по аркушах і вчили
вірші напам’ять, обмінюючись прочитаними сторінками».
5. Виразне читання вчителем поезії Р. Бернса «Чесна бідність»
6. Словникова робота
7. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
Що нагадує ритм вірша? (Пісню)
Яку головну думку утверджує поезія? (Слід бути чесним, незалежно від суспільного
стану, адже честь заслуговує на найвищу пошану.)
Які рядки з твору вам найбільше припали до душі? Чому?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Прослуховування аудіозапису пісні Р. Бернса «Чесна бідність»
(музика Г. Свиридова), художнього читання вірша Р. Бернса
2. Читання вірша «Чесна бідність» мовою оригіналу
3. «Шифровка»
Розшифруйте вислів із вірша Р. Бернса «Чесна бідність».
«Л д н — с к р б, ц н н ш й д с ь г».
(Пропущені голосні: «Людина — скарб, цінніший од усього».)
VI. Домашнє завдання
Знати основні відомості про життя Р. Бернса, навчитися виразно читати
вірш, відповідати на за питання підручника.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Мене зацікавило…»;
«Я згоден (не згоден) (згодна (не згодна))…»;
«Мені здається, що…».