Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, його твором, із поняттям «епітет»; розвивати навички вдумливого й виразного читання поетичних творів, їх аналізу, уміння порівнювати й зіставляти, визначати художні прийоми й засоби; виховувати любов до природи, до художньої літератури, естетичні смаки.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів; пейзажні картини.
Теорія літератури: ліричний вірш, образи, пейзаж, звукопис, епітет.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Давньогрецького поета Алкмана, німецького майстра поетичного слова
Й. В. Ґете та російського письменника Михайла Юрійовича Лермонтова розділяють століття. Але в їхніх творах багато спільного. Для справжньої поезії не існує меж, пов’язаних із часом, місцем проживання, національністю. Усіх людей
єднає вічна, нетлінна краса. І найщасливішою є та людина, яка вміє осягнути її
серцем та душею, оспівати в поетичних рядках. Мабуть, саме про споглядання
природи писав Алкман:
«Щасливий той, хто розсудливо, без слів, проводить свій вік» (без слів — без
галасу, славослов’я, вихваляння).
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Виразне читання віршів Алкмана, Ґете (за бажанням — напам’ять)
2. Висловлення своїх суджень про пейзажні поетичні замальовки, про роль
краси природи в житті людини
3. Робота над текстом вірша Алкмана «Сплять усі верховини…»
Поєднайте логічні пари з вірша Алкмана «Сплять усі верховини…»
верховини робуче
скелі хижий
земля стрімчасті
плем’я гірські
звір чорний
4. Пошуково-дослідницьке завдання
Статичність або ж динамізм пейзажу у творі створюють дієслова. Випишіть
усі дієслова з вірша Алкмана і з вірша Ґете, зробіть висновок.
Очікувані відповіді (див. Додаток на с. 138)
Висновок. Вірш Ґете динамічніший: у ньому міститься більше дієслів, особливо
таких, що означають рух, а не стан.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Слово вчителя
— Михайло Юрійович Лермонтов був дуже обдарованою освіченою людиною. Він чудово малював, грав на скрипці, писав вірші. У нього було складне
дитинство (ворожнеча бабусі з батьком, утрата матері). До того ж йому судилося
коротке життя. Лермонтова часто порівнюють з яскравим метеоритом, який несподівано з’явився на небосхилі російської літератури і раптово зник, залишивши нащадкам свої чудові твори. Серед них — «Із Ґете» («Ген на верховини…»)
2. Виразне читання вірша М. Лермонтова «Із Ґете» вчителем у перекладі
Т. М асенка та мовою оригіналу
3. Обмін враженнями про прочитане
Чи сподобався вам вірш? Чим саме?
Чим схожий цей вірш на поезії Алкмана й Ґете, чим відрізняється?
Чи зберігається дух, настрій творів у цих трьох поезіях?
4. Слово вчителя
— Для того щоб яскравіше описати предмет, поняття, явище, дати їм точну, образну характеристику, письменники вживають прикметники — художні
означення, які називаються епітетами.
Запис до літературознавчих словничків
Епітет — це художнє означення.
— Епітети слід відрізняти від звичайних прикметників-означень, що просто
характеризують предмет, указуючи на його форму, розмір, колір, матеріал або
властивість. Наприклад, м’яка іграшка — звичайний прикметник-означення,
а м’яке серце — епітет; дорослий хлопець — дорослий учинок; хижі звірі —хижі
пазурі і под.
5. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
Випишіть епітети та звичайні прикметники-означення з віршів Алкмана,
Ґете й Лермонтова, порівняйте їх, визначивши, чи додають вони творові нових відтінків значень.
Очікувані висновки
— Художні засоби у вірші Алкмана створюють трохи відсторонений від людини й страшнуватий, навіть дещо моторошний пейзаж (стрімчасті скелі, провалля, нори, хижі звірі, пущі, страховище в глибинах).
— У вірші Ґете епітетів мало, але нічний пейзаж лагідніший завдяки
зменшувально-пестливому слову «вітрець», словосполученню «пташиний грай»
у значенні «пташині ігри, галас».
— У поезії Лермонтова нічний пейзаж дихає величчю й лагідністю; тиша
аж бринить. Це враження створюється за допомогою подвійного заперечення
(«Не курять дороги, Листя не тремтить»). «Бажаний спокій, відпочинок такий
близький!» — переконує нас автор.
Підсумок учителя
— Як ви, мабуть, помітили, спільними образами для всіх віршів, з якими
ми ознайомилися, є образ тиші, спокою, величних гірських вершин. Природа,
ніби жива істота, тремтить, лягає спати. Такий прийом «олюднення» називається персоніфікацією.
Запис до літературознавчих словничків
Персоніфікація (уособлення) — уподібнення неживих предметів чи явищ
природи людським якостям. Це один із видів метафор.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Знайдіть метафори (персоніфікації) у вивчених віршах і поясніть їх.
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, аналізувати вірш М. Л ермонтова «Із Ґете», вивчити напам’ять (за бажанням); зробити ілюстрації.
VII. Підбиття підсумків уроку