Мета: допомогти учням глибше ознайомитися з ідейно-художнім змістом розділів твору; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення основних епізодів та визначення їхньої ролі в повісті-казці, характеристики героїв; виховувати гуманність, любов до художньої літератури, допитливість.
Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті-казки «Мауглі», ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість-казка, герої (образи, персонажі, дійові особи твору).
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Коли читаєш цікаву, захоплюючу книгу про далекі краї, незвичайних героїв, часто радієш, сумуєш, хвилюєшся разом із ними, забуваючи, що це лише
літературний твір, а не справжня життєва історія. До таких книг належить
й повість-казка «Мауглі». Чи згодні ви зі мною? Сьогодні ті діти, хто погодився
зі мною, будуть доводити цю думку тим, хто, можливо, залишився байдужим
до історії про Мауглі.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Міні-вікторина
Оцінювання (за 12-бальною системою; виконуються завдання письмово.)
1) Хто кому сказав і з якого приводу: «Вовки — Вільне Плем’я!» (2 бали)
(Батько Вовк тигрові Шер-Хану, коли той вимагав повернути йому його
здобич — дитинча.)
2) Кому належать слова і що вони означають: «На своєму подвір’ї і собака пан!»
(2 бали)
(Шер-Хан не зміг улізти до печери Вовків і забрати дитинча, тому відступив, визнаючи своє безсилля в цьому випадку, але обіцяв помститися.)
3) Щ о означає ім’я Мауглі? (1 бал)
(Жабеня)
4) Хто навчав вовченят Закону Джунглів? (1 бал)
(Ведмідь Балу)
5) Кому ніхто в джунглях не наважувався ставати на дорозі? (1 бал)
(Пантері Багірі)
6) Якою була ціна життя Мауглі і хто заплатив її? (2 бали)
(Слово Балу і бик, упольований Багірою)
7) Щ о таке Червона Квітка? (1 бал)
(Вогонь)
8) Ч ому багато звірів ненавиділи Мауглі? (2 бали)
(Не витримували його погляду, бо він розумний і він — Людина.)
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті-казки «Мауглі»
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
З якими новими героями ми познайомилися? (Удавом Каа, мавпами Бандер Логами, шулікою Чілем, вовком Сірим Братом, буйволом Рамою)
Чому в джунглях не поважали Бандер-Логів? (Не дотримувалися жодних законів, були нерозумними й хвастливими)
Хто і як довів свою дружбу Мауглі? (Багіра, Балу, Каа визволили Мауглі із полону.)
Якими побачив людей Мауглі як вихованець джунглів? (Добрими й злими, жадібними й щедрими)
Хто допоміг Мауглі перемогти тигра? Про що це свідчить цей учинок Мауглі?
(Буйволи; цей вчинок свідчить про кмітливість, силу Мауглі.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Заповніть прогалини в історії Мауглі (з частини, що прочитали).
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати, аналізувати розділи повісті «Мауглі» (с. 147–157 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 139–143 — за підручником Є. Волощук).
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Найбільше мене вразив епізод…»;
«Мені запам’яталося…».