Мета: поглибити знання учнів про аналіз драматичного твору та образ-персонаж; розвивати логічне мислення, творчу уяву; сприяти становленню гуманних стосунків між людьми, виховувати самокритичність, прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет письменника, різні видання п’єси-казки, ілюстрації до неї, аудіо- та відеоматеріали.
Теорія літератури: драматичний твір, діалоги, монологи, репліка, образ (герой, персонаж, дійова особа).
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Ось і добігає кінця наша чарівна подорож сторінками п’єси-казки
С. Маршака «Дванадцять місяців». Нам сподобалися брати-місяці — такі
різні, але й однакові, бо кожен займається своєю справою, ретельно виконує свої обов’язки, виявляє співчуття до добрих людей. Пасербиця за свою
доброту, працьовитість і ввічливість отримала заслужену нагороду, а Баба
з Дочкою були покарані. Та залишився ще один головний персонаж, який
заслуговує на увагу. Це — Принцеса. Ми вже знайомі з фантастичною Сніговою королевою — холодною, бездушною, жорстокою. Принцеса з казки
Маршака — реальна, її характер під час подій змінюється. Чому і як це відбувається та про багато інших проблем ми й розмірковуватимемо на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Формування навчальних умінь та навичок,
використання отриманих знань
1. Складання порівняльної таблиці-характеристики Пасербиці
та Баби з Дочкою
2. Проблемні запитання
Хто, на вашу думку, має більше негативного в собі — Баба чи її Донька?
(Баба переживає за свою доньку, дбає про неї. Донька ж ладна відправити матір у ліс заради золота, на загибель, вона зовсім не поважає рідних,
старших.)
Що схожого і що відмінного між пасербицею з казки «Пані Метелиця», Попелюшкою з однойменної казки Ш. Перро та Пасербицею з «Дванадцяти
місяців»? (Усі дівчата — сироти, бідні, потерпають від мачух та їхніх дітей; працьовиті, добрі, увічливі. Пасербиць із «Пані Метелиці» та «Дванадцяти місяців» змушують виконати складне й небезпечне для життя
завдання, яке не можна виконувати і яке може призвести до загибелі; Попелюшку тільки не беруть на бал.)
3. Колективна характеристика Принцеси з наведенням прикладів,
Обґрунтуванням
4. Проблемні запитання та ситуації
Усі названі риси характеру Принцесі — зі знаком мінус. А чи є в ній щось
позитивне? (Розум, здатність змінюватися на краще, здоровий глузд, згодом — презирство до підлабузників.)
Що зробило Принцесу саме такою? (Необмежена влада, брак досвіду, відсутність справжніх наставників.)
— Титул короля, королеви — це не лише багатство, слава, виконання усіх побажань. Це — безліч обов’язків, обмежень, умовностей. Дуже часто коронована
особа не має права обрати собі пару до душі. Багато в чому їй доводиться керуватися державними інтересами, а не власними почуттями. Тому багато королів, королев, принців та принцес почувалися нещасними (та й були такими насправді).
Закінчіть речення: Якби принцом (принцесою) був (була) я… .
Хто з героїв казки говорив правду Принцесі (або намагався)? (Солдат, Січень, Лютий, пізніше — Професор)
Що Професор попросив у Січня і чому? Як це його характеризує? (Професор намагався навчити Принцесу, але не міг протистояти її лінощам та
примхам, бо Принцеса загрожувала йому стратою. Урешті-решт, йому
набридли Принцесині вередування і він «збунтувався» — відмовився погоджуватись із дурницями, як цього вимагала Принцеса. Професор попросив
у Січня, щоб усе стало на свої місця, усе робилося за правилами.)
Як автор ставиться до своїх героїв? (Пасербицю любить, співчуває їй; Бабу,
Дочку і Принцесу засуджує; сміється з підлабузницького оточення Принцеси; милується природою в усіх її виявах.)
5. Усний твір
Учні стисло переказують казку (або епізод) від імені одного з героїв.
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Спробуйте в перекладі казки С. Маршака «Дванадцять місяців» (переклад
з рос. Н. Забіли) знайти суттєву помилку (за відповідь — 12 балів). (В оригіналі — підсніжники, білі квіти, а в перекладі згадуються проліски, сині
квіти, що виростають пізніше, ніж підсніжники.)
V. Домашнє завдання
Підготуватися в групах до захисту проекту «У природи немає поганої погоди».
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«Найпереконливішою на уроці була відповідь…»;
«Найцікавішою була розповідь…»;
«Я задоволений (задоволена) тим, що…».