С. Маршак «Дванадцять місяців». Протиставлення образів Пасербиці та Мачухи та її Дочки

Мета: допомогти учням з’ясувати, як художньо втілюється головний конфлікт п’єси — протистояння добра і зла; розвивати образне та логічне мислення, навички читання за ролями, переказу твору та його оцінювання; виховувати почуття людської гідності, толерантності, гуманізму.

Обладнання: портрет письменника, різні видання п’єси-казки, ілюстрації до неї.

Теорія літератури: драматичний твір, образи-персонажі (герої), антитеза.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Для людей завжди було важливим жити в гармонії з природою. Адже від

природи залежав не лише добробут, а й їхнє життя. У творі С. Маршака природа

оживає й утілюється в конкретні образи братів-місяців. Місяць Січень відзначає працьовитість Пасербиці. Вона то важкі відра води несе, то хмиз. Зодягнена

у благенький одяг, але завжди весела, привітна, співуча. Липень розповідає,

як вона клопочеться з раннього ранку на грядках, як береже ліс — ніколи «гілки дурно не зломить», нестиглої ягоди не зірве. Хвалять героїню й інші братимісяці, щиро співчувають їй. Саме собою постає питання: чому люди не розуміють одне одного, не співчувають, чинять зло та несправедливість? Ось на це

запитання ми й пошукаємо відповідь на сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна гра «Так» і «Ні»

(Проводиться письмово; кожна правильна відповідь — 1 бал.)

Підтвердьте або спростуйте висловлювання.

На кожному кроці в лісі Принцеса зустрічала звірят, які радісно її вітали. (Ні)

Гофмейстерина Принцеси говорила, що вона в захваті від їхньої новорічної

прогулянки. (Ні)

Начальник варти дав слово Принцесі, що він ніколи й нікуди більше не вирушить без вудки. (Так)

Під снігом солдати знайшли суниці, чорниці, малину та ожину. (Ні)

Пасербиця радісно прийняла подарунки Принцеси — кошик золота, дванадцять суконь, атласні черевички на срібних закаблуках. (Ні)

Принцеса сказала, що кине в ополонку каблучку й дівчину разом із нею,

якщо та не скаже, де проліски. (Так)

Брати-місяці прилетіли на допомогу Пасербиці, і Принцеса та її почет побачили всі пори року разом. (Так)

Канцлер, посли та прокурор мужньо захищали Принцесу від негоди. (Ні)

Принцеса на нарікання оточуючих, які залишилися в глухому холодному

лісі, сказала: «А ви чого всякого дурного наказу слухаєте?» (Так)

Дід перетворив Бабу та її Дочку на коней і запряг у сани. (Ні)

Солдат віддав свій плащ Пасербиці. (Так)

Баба похвалила Дочку за те, що та хоч якийсь подарунок випросила для них у Діда. (Ні)

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Прогнозування

Як ви вважаєте, яким саме буде кінець казки? (Відповідають лише ті, хто

не читав казку до кінця.)

2. Виразне читання за особами 4 дії, 2 картини

3. Словникова робота за запитаннями учнів

4. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда

Чи справдилися ваші прогнози щодо кінця п’єси-казки? На чому ви будували свої припущення?

Чи сподобалася вам казка? Чому? Чим саме?

У кого з героїв змінився характер на краще і чому?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Знайдіть «третє зайве»

Принцеса, Король, Гофмейстерина.

Учитель Принцеси — професор арифметики, правопису й співів.

Січень пообіцяв зняти з Баби й Дочки собачі шкури через три роки, черезвісім або дев’ять років залежно від того, як вони поводитимуться.

VI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати, переказувати всю п’єсу; характеризувати героїв, давати оцінку явищам та подіям, виділяти художні особливості; готуватися до презентації проектної діяльності.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити речення:

«Я задоволений (задоволена), що…».



Залишити коментар


8 × п'ять =