Мета: допомогти учням з’ясувати, як художньо втілюється головний конфлікт п’єси — протистояння добра і зла; розвивати образне та логічне мислення, навички читання за ролями, переказу твору та його оцінювання; виховувати почуття людської гідності, толерантності, гуманізму.
Обладнання: портрет письменника, різні видання п’єси-казки, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: драматичний твір, образи-персонажі (герої), антитеза.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Для людей завжди було важливим жити в гармонії з природою. Адже від
природи залежав не лише добробут, а й їхнє життя. У творі С. Маршака природа
оживає й утілюється в конкретні образи братів-місяців. Місяць Січень відзначає працьовитість Пасербиці. Вона то важкі відра води несе, то хмиз. Зодягнена
у благенький одяг, але завжди весела, привітна, співуча. Липень розповідає,
як вона клопочеться з раннього ранку на грядках, як береже ліс — ніколи «гілки дурно не зломить», нестиглої ягоди не зірве. Хвалять героїню й інші братимісяці, щиро співчувають їй. Саме собою постає питання: чому люди не розуміють одне одного, не співчувають, чинять зло та несправедливість? Ось на це
запитання ми й пошукаємо відповідь на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна гра «Так» і «Ні»
(Проводиться письмово; кожна правильна відповідь — 1 бал.)
Підтвердьте або спростуйте висловлювання.
На кожному кроці в лісі Принцеса зустрічала звірят, які радісно її вітали. (Ні)
Гофмейстерина Принцеси говорила, що вона в захваті від їхньої новорічної
прогулянки. (Ні)
Начальник варти дав слово Принцесі, що він ніколи й нікуди більше не вирушить без вудки. (Так)
Під снігом солдати знайшли суниці, чорниці, малину та ожину. (Ні)
Пасербиця радісно прийняла подарунки Принцеси — кошик золота, дванадцять суконь, атласні черевички на срібних закаблуках. (Ні)
Принцеса сказала, що кине в ополонку каблучку й дівчину разом із нею,
якщо та не скаже, де проліски. (Так)
Брати-місяці прилетіли на допомогу Пасербиці, і Принцеса та її почет побачили всі пори року разом. (Так)
Канцлер, посли та прокурор мужньо захищали Принцесу від негоди. (Ні)
Принцеса на нарікання оточуючих, які залишилися в глухому холодному
лісі, сказала: «А ви чого всякого дурного наказу слухаєте?» (Так)
Дід перетворив Бабу та її Дочку на коней і запряг у сани. (Ні)
Солдат віддав свій плащ Пасербиці. (Так)
Баба похвалила Дочку за те, що та хоч якийсь подарунок випросила для них у Діда. (Ні)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Прогнозування
Як ви вважаєте, яким саме буде кінець казки? (Відповідають лише ті, хто
не читав казку до кінця.)
2. Виразне читання за особами 4 дії, 2 картини
3. Словникова робота за запитаннями учнів
4. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
Чи справдилися ваші прогнози щодо кінця п’єси-казки? На чому ви будували свої припущення?
Чи сподобалася вам казка? Чому? Чим саме?
У кого з героїв змінився характер на краще і чому?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Знайдіть «третє зайве»
Принцеса, Король, Гофмейстерина.
Учитель Принцеси — професор арифметики, правопису й співів.
Січень пообіцяв зняти з Баби й Дочки собачі шкури через три роки, черезвісім або дев’ять років залежно від того, як вони поводитимуться.
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати всю п’єсу; характеризувати героїв, давати оцінку явищам та подіям, виділяти художні особливості; готуватися до презентації проектної діяльності.
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення:
«Я задоволений (задоволена), що…».