Мета: допомогти учням глибше зрозуміти характер героїні та його значення для розкриття головної думки твору; розвивати писемне мовлення учнів, образне та логічне мислення, уміння працювати з текстом художнього твору; виховувати найкращі людські якості.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: образ героя, план, художні засоби.
Хід уроку
I. Оголошення теми й мети уроку
II. Мотивація навчальної діяльності школярів
III. Робота над темою уроку
1. Колективне складання простого плану й добирання окремих цитат
Орієнтовний план
1) Хто така Попелюшка, чому одержала таке ім’я?
2) Як дівчинка виглядає вдома й на королівському балу?
3) У чому виявляються риси характеру Попелюшки?
4) Чим дівчина заслужила своє щастя?
5) Моє ставлення до Попелюшки.
2. Слово вчителя
— Цитата — це коротенькі уривки з твору, які підтверджують ваші
судження про героїню. Цитати беруться в лапки.
Наприклад, пишучи про доброту Попелюшки та її незлостивість, уміння
прощати, доречно навести такі слова з казки: «Якась інша дівчина за такі слова, певно, зіпсувала б злим сестрам зачіски», а Попелюшка «зачесала їх так гарно, що кращого годі було й бажати». Або: «Попелюшка сіла біля своїх сестер,
привітно розмовляла з ними й почастувала їх апельсинами та лимонами…»
Якщо речення велике, його можна скоротити, поставивши три крапки. Цитат
має бути небагато (1–3). Обсяг твору — 3/4 сторінки. Однакові слова в реченнях
бажано не повторювати, заміняючи їх синонімами, займенниками або перебудовуючи речення.
3. Написання твору на чернетках
(Можна прослухати 1–2 твори й прокоментувати їх.)
4. Написання творів у чистовому варіанті
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.
V. Підбиття підсумків уроку
Додаток до уроку № 8
Таблиця-характеристика героїв казки «Пані Метелиця»
Визначення прислів’їв, які характеризують пасербицю, удовину дочку
або обидві героїні казки «Пані Метелиця»
У гостях добре, а вдома краще.
Яка служба, така й плата.
Хто більше має, той більше хоче.
Хто добре працює, тому й щастить.
Доброму всюди добре.
Хочеш бути щасливим, то не будь лінивим.
Хто дрімає, той щастя не має.
Щастя в повітрі не в’ється, а працею дістається.
Хто зле робить, то все собі шкодить.