Ш. Перро «Попелюшка». Ідея винагороди за людські чесноти та страждання

Мета: ознайомити учнів із пізнішими інтерпретаціями казки Шарля Перро; учити порівнювати та відрізняти їх; розвивати навички аналізу казки, уміння висловлювати власні думки з приводу прочитаного; виховувати найкращі людські якості на прикладі позитивних героїв; прищеплювати любов до літератури.

Обладнання: портрети письменників, митців, які інтерпретували в мистецтві образ Попелюшки; ілюстрації до твору В. Конашевича, Г. Доре, Н. Гольц, Г. Траугота й ін.

Теорія літератури: інтерпретація, версія, художній образ.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Краса буває різною. Зовнішня привабливість, звісно ж, відіграє важливу

роль у житті людини. Кому не хочеться бути красивим, привабливим і спілкуватися з таким самими людьми! А є ще краса внутрішня, що характеризує людину

добру, самовіддану, працьовиту, освічену, доброзичливу, увічливу. Необхідно

лише вміти побачити її. Підтвердженням цього є історія Попелюшки, майстерно

описана французьким письменником Шарлем Перро. Поміркуйте самі: принца

привабила незнайомка на балу не лише зовнішньою красою, чудовим убранням,

а ще й тим, як гарно вона танцювала, як привітно поставилася до гостей і як щедро

частувала своїх сестер, якою щирою та веселою вона була. Недаремно кажуть

у народі: «Зустрічають за одягом, а проводжають за розумом». Отже, сьогоднішня наша розмова — про красу зовнішню та внутрішню, про те, якою її зображували митці й у різні часи і в різних художніх варіаціях на тему Попелюшки.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

1. Усний твір-характеристика Попелюшки

Учні відповідають за планом, висловлюючи власне ставлення до героїні.

2. Проблемні запитання

1) Чому Попелюшка має лише прізвисько, а її ім’я не називається?

Очікувані відповіді

— Автор хотів підкреслити, що таких дівчат було багато.

— Щоб читачі могли уявити будь-кого на місці Попелюшки.

— У житті часто трапляється, що несправедливо ставляться до нерідних дітей.

2) Чим казка «Попелюшка» Ш. Перро схожа на казку зі збірки братів Грімм

«Пані Метелиця»?

Очікувані відповіді

— Тим, що головні героїні страждають від несправедливого до них ставлення, але за працьовитість і щирість отримують винагороду.

— Тим, що протиставляються добрі та злі люди (зведені сестри).

— Тим, що добро перемагає зло.

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Виразне читання народної казки «Попелюшка» зі збірки братів Грімм

2. Порівняння народної казки «Попелюшка» й однойменної казки Ш. Перро

Очікувані відповіді

— Назва казки Ш. Перро довша.

— У народній казці дівчинка не може потрапити на бал не лише тому, що не має відповідного одягу, а ще й тому, що мачуха дала їй непосильну роботу.

— Мачуха і зведені сестри в народній казці жорстокіші, зліші та заздрісніші.

— У казці Ш. Перро міститься багато різних подробиць, наприклад про тогочасну моду: накидки, оздоблені золотими квітами; сукні з червоного оксамиту, оздоби та т. ін.

— У казці Ш. Перро відчутне ставлення автора до своїх героїв, є багато реальних персонажів — музики, вартові, гості, король, королева, королівський посланець.

— Дія в народній казці повторюється тричі, а в Ш. Перро — двічі.

— Кінець казки Ш. Перро щасливий для всіх персонажів.

3. Обговорення художніх фільмів, мультфільмів про Попелюшку, які

бачили учні, порівняння їх із літературним твором Ш. Перро

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Прочитайте за допомогою «чарівної ниточки» уривок із вірша В. Бичка

й визначте, як він стосується теми нашого уроку.

 

(Казка — вигадка, та в ній — в шкаралупі золотій — зерня сховане смачне.)

У кожній казці є «мораль», те «зерня», яке повинні люди «розкусити» й зрозуміти, сприйняти.

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«З усіх інтерпретацій історії Попелюшки мені сподобалася найбільше…»;

«Література казка має, на мій погляд, такі переваги порівняно з іншими

творами мистецтва (наприклад, кінофільмом, мультфільмом…)».



Залишити коментар


вісім − = 6