Мета: допомогти учням глибше засвоїти поняття про літературну казку; ознайомити з життям і творчістю основоположника європейської літературної казки Шарля Перро; розвивати навички виразного читання, переказу казок, визначення головної думки та розуміння виховних моментів; виховувати доброту, працьовитість, почуття справедливості, допитливість, фантазію та любов до читання художньої літератури.
Обладнання: портрет письменника, збірки його казок різних видань, ілюстрації до них.
Теорія літератури: літературна казка, герої (персонажі, дійові особи) художнього твору.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— У світі багато письменників, які писали й пишуть казки. Але ім’я французького письменника Шарля Перро знають у всьому світі завдяки його неперевершеним казкам про Попелюшку, Червону Шапочку, Кота в чоботях та інших героїв. У чому криється причина популярності цих літературних казок, ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Складання міні-вікторини за казкою О. Пушкіна
Запитання на зразок «Хто з героїв…», «Чий це портрет…», «Кому належать
слова…», «Хто допоміг…», «Який чарівний предмет…» та ін.
2. Стислий переказ самостійно прочитаної казки О. Пушкіна,
демонстрація ілюстрацій
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Запитання: «Чого навчають казки О. Пушкіна?»
Очікувані відповіді
Сприяють формуванню кращих людських якостей: доброти, справедливості, кмітливості та ін.;
розвивають фантазію, учать мріяти;
прищеплюють любов до художнього слова;
приносять естетичне задоволення.
IV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1. Слово вчителя
— Задовго до народження братів Грімм та О. Пушкіна у Франції жив талановитий письменник, член французької Академії Шарль Перро. Він складав казки не лише для розваги, а й із виховною метою, бо всі його фантастичні історії завершувалися повчальними висновками. У всьому світі зачитувалися ними, переказували, перекладали, наслідували. Проте Ш. Перро так і не зважився підписатися під ними. Чому? Про це ви дізнаєтеся, прочитавши статтю підручника.
2. Самостійне (або вголос) читання статті підручника про Шарля Перро
3. Евристична бесіда
Чому Ш. Перро не підписував свої казки власним ім’ям?
Як називалася збірка казок Ш. Перро? Які казки до неї входили?
Як соболевий черевичок перетворився на кришталевий?
Як казки Ш. Перро опинилися в збірці німецьких народних казок братів
Грімм?
Яке подвійне значення має слово «безсмертний» у поєднанні з ім’ям Ш. Перро?
4. Перегляд казок Ш. Перро зі збірки «Казки матінки моєї Гуски…»,
переказ учнями відомих із дитинства сюжетів; перегляд ілюстрацій
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Літературна гра
Відгадайте, кому належать ці висловлювання і з якої казки ці герої Ш. Перро.
«Не сумуйте, господарю! Дайте-но мені мішок та замовте пару чобіт, щоб легше було бродити лісом, і ви побачите, що вас не дуже й обділили, як вам це зараз здається». («Кіт у чоботях»)
«Не бійтеся, любі братики, батько і мати залишили нас тут, але я приведу вас додому. Ідіть за мною». («Хлопчик-Мізинчик»)
«Я іду відвідати мою бабусю й несу їй пиріжки та горщичок масла, які посилає їй моя мама». («Червона Шапочка»)
2. «Про що це висловлювання?»
Впишіть відповідь у клітинки.
Відповідь: «Казки сповнені глибокого смислу, який розкривається лише уважному читачеві». Це слова Ш. Перро з присвяти принцесі.
VI. Домашнє завдання
Прочитати статтю підручника про літературні казки, виконати завдання; записати до літературознавчого словничка визначення літературної казки (с. 48–49 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко, с. 55–59 — за підручником Є. Волощук).
VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«На уроках мене вразило найбільше те, що…»;
«Літературна казка для мене…»;
«Найбільше мені сподобалася відповідь…».