Мета: ознайомити учнів з малярською спадщиною Т. Г. Шевченка; розвивати вміння учнів читати художнє полотно, розуміти переживання змальованих на картині образів; творчу уяву, виховувати цікавість до мистецтва живопису.
Обладнання: автопортрети Т. Г. Шевченка, виставка творів поета; презентація «Шевченко – художник»; виставка учнівських малюнків.
Форма проведення: година творчості.
Епіграф
У рухах пензля і пера
нескорена душа палахкотіла.
В. Яцюк
ХІД ЗАХОДУ
Учень читає вірш «Пам’яті Шевченка»
Стоїть задумавшись на кручі,
Мов хоче знов заговорить,
Стоїть і слуха як ревучий
У синє море води мчить.
Він до свободи завжди линув,
Не раз в кайданах побував,
Та не злякався і не кинув
Того, за що він воював.
Народи завжди пам’ятають
Митця, поета, кобзаря,
Який боровсь, щоб в ріднім краї
Жила щаслива і нова сім’я.
Генріх Акулов
Вчитель.
В історії світової культури Т. Шевченко посідає особливе місце. Природа щедро наділила його не лише поетичним генієм, а й талантом художника. Ми його більше знаємо як поета.
І сьогодні маємо простежити, як в одній людині співіснували два світи: поетичний і малярський. А також довести, що і Шевченко-художник посів значне місце у світовій культурі, так як і Шевченко-поет. А ви матимете можливість продемонструвати свою творчість, представивши свої малюнки до творів Т. Г. Шевченка.
Учень в образі Т. Шевченка зачитує рядки з його щоденника.
Учень.
«Дивне, однак, це всемогутнє покликання. Я добре знав, що живопис – моя майбутня професія, мій хліб насущний. І замість того, щоб вивчати її глибини, та ще й під керівництвом такого вчителя, яким був безсмертний Брюллов, я складав вірші, за які не мав ані гроша, які, врешті, позбавили мене волі і які, незважаючи на всемогутню нелюдську заборону, я все-таки потихеньку кропаю».
Вчитель.
– Діти, а чому живопис Т. Шевченко називає своєю майбутньою професією? (Відповіді учнів)
– Так, саме освіту художника здобував Т. Шевченко в Академії мистецтв.
Перегляд відеофрагменту про навчання Т. Шевченка у Петербузькій Академії мистецтв.
Вчитель.
Так, у житті Т. Шевченка зійшлися два світи – поезія і живопис. Два великі світи…
За підрахунками дослідників, до нас дійшло близько 240 поетичних творів Тараса Шевченка, а живописних – майже 1200. І серед них олійні картини, акварелі, офорти, малюнки, написані в різні періоди його життя та в різних місцях. За видатні успіхи у гравюрі Шевченкові було присвоєно звання академіка.
Перегляд слайдів з картинами Т. Шевченка.
Повідомлення учнів.
1-й учень.
Серед мистецької спадщини Т. Шевченка є пейзажні малюнки, на яких зображено сільські краєвиди, а також ті, що на них відтворено історичні та архітектурні пам’ятки. Це «Селянська родина», «На пасіці», «Удовина хата», «Аскольдова могила», «Церква всіх святих у Києві». Часто зустрічається зображення мальовничих околиць та куточків сіл, містечок, берегів тихих рік, ставків…
2-й учень.
На особливу увагу заслуговує альбом офортів Т. Шевченка «Живописна Україна». Офорт – це гравюра на міді або цинку з малюнком, протравленим кислотами, а також друкарський відбиток з такої гравюри. Шевченко збирався видавати по 12 творів щороку, а на виручені кошти хотів допомогти родині звільнитися з кріпацтва. На жаль, цей задум не здійснися. Вийшов лише один альбом, до якого ввійшло шість відбитків: «Видубицький монастир», «Старости», «Судна рада», «Дари в Чигирині».
3-й учень.
Уславився Т. Шевченко і як художник-портретист. Особливої слави удостоївся митець за портрети видатних земляків того часу: М. Рєпніна, І. Лизогуба, М. Соколовського, М. Луніна, А. Ускової, Г. Закревської, М. Ісаєва та ін. У цих портретах вражає не тільки зовнішня схожість, але й вміло переданий автором порух душі, настрій людини в момент її увіковічення.
4-й учень.
Навіть в неволі, на засланні, Т. Шевченко малює. Під час експедиції до Аральського моря з’являються понад сотню малюнків – пейзажі, портрети, жанрові сцени з життя місцевого населення. Такі як «Казахський хлопчик розпалює грубку», «Байгуші», «Казашка Катя» та ін. Його малюнки краєвидів узбережжя у майбутньому виконали роль фотоматеріалів і стали науковою цінністю.
Звернення до виставки учнівських малюнків. Учні презентують свої роботи.
Вчитель.
Після перегляду ваших чудових творчих робіт я впевнилася, що і в кожного з вас є вогник таланту.
– Чи важко вам було створювати свої малюнки?
– А в чому саме полягала складність? (Відповіді учнів).
Отже, ми можемо зробити висновок, що малювання вимагає неабиякого хисту і таланту, якими і був щедро наділений Т. Шевченко.
Вчитель.
Проте чи поет, чи художник, та перш за все Т. Шевченко був патріотом своєї Батьківщини, щирим українцем. Він ні на мить не переставав думати про рідну Україну, пам’ятати її неповторну красу природи, любов до якої проніс через усе своє життя. Про це добре написав О. Афанасьєв-Чужбинський: «Любив він і шанував природу. Блукаючи з ним по лісах… ми, було, довго просиджували біля нірки якогось жучка, вивчаючи його нехитрі норови і звички». Але найвищою цінністю Т. Шевченко вважав людину. Від дуже страждав, бачачи поневіряння українського народу, оскільки знав, який це мудрий і талановитий народ.
Учень
Тарасове серце
Гаряче й глибоке Тарасове серце,
Й широке, немов синє море, –
То тихе й лагідне, як раннє озерце,
То грізнобурхливе й суворе!
Тарасове серце за долею плаче,
За щастям свойого народу, –
І лине до неба, орел той неначе,
Щоб вимолить нені свободу!
Тарасове серце безмежне й широке,
Гаряче, як мамине лоно, –
Народу віддасть хоч останнії соки
Й навіки-віків не схолоне.
Митрополит Іларіон (Іван Огієнко).
Підведення підсумків.
– Якій темі було присвячено сьогоднішній
захід?
– Що нового ви дізналися?
– Яка інформація вас зацікавила?
– Чи зможете використати отримані знання ?
– Де вони стануть для вас в пригоді?
Автор: Шуба Інна Василівна