Мета: систематизувати та узагальнити знання школярів про особливості поетичної творчості В. Cамійленка, роль гумора та сатири в ній; розвивати творчі здібності учнів, їх логічне мислення, пам’ять, вміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, відповідні обґрунтування; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани до творчості В. Cамійленка, культури рідного краю; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: закріплення опанованих знань.
Обладнання: портер В. Cамійленка, бібліотечка його творів, учнівські малюнки до поезій письменника.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями
– Дайте визначення поняттям «гумор», «сатира».
– Над чим сміється В. Cамійленко у своїх творах?
– З якою метою письменник намагається у своїх творах використати сатиричні прийоми?
– Що засуджує митець у поезіях «Патріоти», «Ельдорадо»?
– Кого і що він висміює у власних творах? Про що свідчить?
– В чому полягають особливості творчого креда письменника — гумориста і сатирика?
– Яку оцінку творчій діяльності В. Cамійленка дали І. Франко, М. Богданович?
– Чому навчають твори письменника молоде покоління?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
ІV. Основний зміст уроку
1. Вступне слово вчителя
Таким чином, ми з вами закінчили вивчення творчості В. Cамійленка, дізналися про гумор і сатиру — одних із головних засобів, які митець застосовує у своїх поезіях.
Сьогодні ви спробуєте виявити власні здібності, бачення, погляди на вірші митця.
Пишучи твір на літературну тему, варто розкривати її не загальними фразами, а заглиблюватися в аналіз епізодів з художнього твору, аргументувати свої думки.
Конкретності твору завжди надають цитати. Їх у письмовій роботі має бути небагато, вони повинні бути невеликі, чіткі за змістом і тісно пов’язані з викладом думок.
У творчих письмових роботах необхідно показати своє вміння висловлювати власне ставлення до прочитаної поезії, робити узагальнення і світоглядні висновки із запропонованої теми. Слід розповісти, що схвилювало, викликало роздуми про життя, які загальнолюдські проблеми порушив митець, яке виховне значення має прочитана книга.
Бажаю творчих успіхів у письменницькій діяльності!
2. Підготовча робота до твору. Виконання завдання
2.1. Закінчити прислів’я:
– «Слухай тисячі разів, а говори… (один раз)».
– «Менше говори — більше… (вчуєш)».
– «Менше слів, а більше… (діла)».
– «Не спіши язиком, квапся… (ділом)».
– «Нащо нам музики, коли в нас… (довгі язики)!»
Коментування змісту цих прислів’їв.
2.2. До слова «патріот» дібрати відповідні характеристики з різних частин мови.
2.3. Скласти міні-діалог на тему «Патріоти в Ельдорадо» або «Ельдорадо — країна «радості і щасливого життя».
2.4. Мікрофон. Яку «насолоду» отримує людина, живучи в Ельдорадо?
2.5. Скласти «доміно», розкриваючи з поезії «Ельдорадо» смисл фрази «Русь єдина…»
3. Перелік тем для написання роботи за творчістю В. Cамійленка
– «У чому справжній патріотизм (за віршем В. Cамійленка «Патріоти»)?
– «Щасливе» життя в Ельдорадо».
– «Віртуозна майстерність В. Cамійленка як поета-сатирика» (за творами письменника).
– «Роль гумористично-сатиричних віршів В. Cамійленка у розвитку української літератури кінця ХІХ — початку ХХ ст.».
4. Виконання письмової роботи за творчістю В. Cамійленка.
Орієнтовний зразок твору на тему «Віртуозна майстерність В. Самійленка як поета-сатирика».
Одно — творити язиком,
А друге — перти плуга.
В. Cамійленко
Дуже часто поети приходять до своїх читачів через роки грубими фоліантами або тонесенькими томиками з полиць книгозбірень.
Стерши пил, ми припадаємо до пожовклих сторінок, як ото буває до польового чи лісового струмка, здуваючи пережухле листя і струхлявіле галуззя, щоб напитися з чистої бистрини. А буває й так, що рядки поета живуть серед людей, співаються, читаються, так би мовити, не іржавіють, хоч мало хто знає, кому вони належать. Одним з таких митців слова є В. Самійленко — письменник-сатирик.
Після прочитання двотомника Володимира Івановича мені відкрився багатогранний, чистий світ цієї напрочуд чесної і порядної людини, яка все життя простувала дорогою любові до поневоленого народу, дорогою слугування рідній культурі і рідному слову.
Гумористично-сатиричні твори В. Cамійленко писав упродовж усього життя. У своїх сатиричних поезіях автор викриває імперський шовінізм, фальшиве народництво, царську цензуру, хиби власних земляків, неробство, боягузство. Але якою б не була тема творів, їх об’єднує любов до України, до її окраденого народу.
Основою більшості сатиричних творів В. Самійленка є комічна ситуація, але значну вагу в його поезіях має комічне подання певного факту, явища. Вірш «Ельдорадо» являє собою ряд картин Ельдорадо — міфічної країни щастя та незчисленного багатства. У творі ця назва набуває іронічного звучання. Змальовано у вірші Росію.
Там живе племен усяких —
Престрашенна мішанина,
І за те той край зоветься —
Русь єдина, Русь єдина.
Подано в деталях політично гостру характеристику часу панування
Росії на теренах України та інших пригнобленних держав. В основі побудови вірша лежить контраст висловлювань. У перши трьох рядках кожної строфи подане піднесене малювання свобод і благ мешканців чарівної країни, а четвертий рядок являє собою викриття гнітючих явищ суспільства.
В тій країні люблять волю,
Всяк її шука по змозі
І про неї розмовляє —
У острозі, у острозі.
«Ельдорадо» визначає поета як майстра політичного викладу. Такого іронічного звучання набирає вірш «Патріоти», який звернений на земляків. У цій поезії В. Самійленко висміює базікання про «високі матерії», неробство, боягузтво. Сюжет її простий: двоє хлопців стояли і розмірковували, а точніше, базікали про «долю своєї землі». На словах вони «боронили» права народні, роздумували «про окремість натури», «давність своєї культури», фантазували про те, «як дійте народ своїх прав». А третій хлопчик стояв собі мовчки, бо «він мовити красно не міг», але щиро вболівав за долю своєї безталанної України:
Вбачались йому патріоти
Із купою слів голосних.
А поруч мільйони голоти,
І темність, і вбожество їх.
Але поет не схвалює і поведінку третього юнака, хоч йому й болить безправне становище народу, його вбогість, темнота. Автор вважає, що мало самого лише співчуття. Справжній патріот — той, хто не сидить склавши руки, а бореться за краще життя, захищає народні інтереси. Чи не є актуальним це питання,— чи мало ми маємо таких горе патріотів? Ці вірші В. Самійленка відігравали і зараз відіграють величезну роль у справі пробудження національної самосвідомості українців.
Впродовж багатьох десятиліть ім’я митця майже не згадували, але сьогодні він до нас нарешті повернувся і вчить нас по-справжньому любити рідну землю.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Закінчити написання творчої роботи; дібрати матеріал про життя і творчість Є. Дудара, знати зміст його гуморески «Слон і мухи».