Мета: познайомити школярів з Іваном Малковичем — видатним митцем слова; проаналізувати ідейно-художній зміст його програмової поезії; вміти словесно відтворювати світ, відображений в образах поезії; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, образне мислення, увагу, спостережливість, уміння аналізувати прихований зміст твору І. Малковича; виховувати почуття пошани до творчості письменника, усвідомлюючи те, що моральні якості — стрижень гуманізму.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет І. Малковича, міні-виставка поетичних збірок митця; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями:
– Творчість яких письменників вам подобається? Чим саме?
– Яким чином ви сприймаєте письменницьку діяльність того чи
іншого митця слова? У зв’язку з чим це відбувається?
– Які поетичні твори є актуальними на сучасному етапі?
– Що робити для того, аби захиститись від нечистої сили зла?
– Як творча діяльність митців слова впливає на внутрішній світ читача, його інтелект, світогляд, кругозір, загальну культуру?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку
1. Життя і творчість Івана Малковича (матеріал для вчителя)
ІВАН МАЛКОВИЧ (Нар. у 1961 р.)
Поет, видавець. Народився в с. Березові Нижнього Косівського району на Івано-Франківщині у селянській родині. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музичного училища. Після закінчення філологічного факультету Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка працював редактором видавництв «Веселка», «Молодь». Тоді ним було підготовлено до друку чимало гарних видань
(твори Т. Шевченка, Леся Українки, Б.-І. Антонича), а нових задумів було ще більше. Щоб їх здійснити, 1992 заснував власне видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», на рахунку якого нині півсотні різноманітних, чудово ілюстрованих дитячих книжок українською мовою. І. Малкович має віршовані переклади і переспіви (з польської, англійської, російської літератур). Оригінальна творчість представлена поетичними книжками «Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі».
«З кожною осінню залишається чимраз менша жменька слів, які весь час хочеться мати із собою, про суть яких хочеться думати — просто думати і все. І коли все ж наважуєшся щось записати,завжди ризикуєш здатися банальним, адже так багато людей любили ці слова, дихали ними. Прагнеш простоти й природної вишуканості, а натомість все частіше доводиться згадувати Горація: «Звідки, наприклад, цей глечик, якщо ти до амфори брався?..».
Правда, чомусь чимдалі охітніше братися саме до глечиків: гарний, доладний глечик іноді кращий за амфору…А втім, завжди зостаються бодай три розкоші; перечитувати улюблених (яких чомусь також меншає), укладати уявні антології і довго довго вдивлятися у вікно».
2. Опрацювання змісту поезії І. Малковича «З янголом на плечі»
2.1. Виразне й усвідомлене читання вірша.
2.2. Тема: зображення ліричного героя, якого ангел на плечі намагається уберегти від зла, жорстокості, лиха.
2.3. Ідея: возвеличення янгола, який є оберегом кожної людини.
2.4. Основна думка: янгол-охоронець — це те, що повинен мати автор поезії,будь-яка людина.
2.5. Жанр: філософська лірика, старосвітська балада.
2.6. Віршований розмір: хорей.
2.7. Художні засоби поезії.
Порівняння: «йде лелійно, як дитя».
Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий».
Метафори: «виє Ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать».
Повтори: «йде і йде», «при Господній при свічі», «із янголом на плечі».
2.8. Скласти інформаційне ґроно до слова «янгол» (робота у малих групах).
2.9. «Мікрофон». Вмотивуйте, чи є у вас янгол на плечі?
2.10. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
– Дайте визначення баладі як жанру художньої літератури. (Балада — жанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом).
– Чому І. Малкович свій твір назвав старосвітською баладою?
– Чим пояснити те, що герой твору рухається поночі із «свічею»?
– Що символізує темінь у баладі?
– Що вам відомо про янгола? Як він поводить себе, перебуваючи на плечі у невідомого?
– Охарактеризуйте рух невідомого. Про що він свідчить? (Йде в ніде, в невороття, Йде лелійно, як дитя)
– Чому життя у героя твору сіре? З чим це пов’язано?
– Чи має невідомий життєву мету? Чим викликано те, що він «по світу тиняється»?
– Чому невідомий, йдучи, тримає в руках Господню свічу? Як Сам Всевишній ставиться до героя балади?
– Якими почуттями проймається невідомий під час ходи?
– З якою метою невідомий наприкінці твору звертається до янгола.
– Вмотивуйте, чи можна охарактеризувати людину за поведінкою її янгола. Чи є у вас янгол? Яким чином ви його відчуваєте?
– Які враження у вас виникли після ознайомлення з цим твором?
2.11. «Мікрофон». Про що ви спитали б свого янгола?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. За жанром, як визначив сам письменник, даний твір:
а) елегія; б) ода; в) старосвітська балада; г) філософський трактат.
2. Хтось самотньо йшов:
а) по лісовій стежці; б) уночі; в) вздовж берега річки; г) по широкому шляху
3. Свічу у творі І. Малкович називає:
а) Всевишньою; б) Святою; в) Господньою; г) Чарівною.
4. Герой поезії рухався:
а) на північ; б) додому; в) до озера; г) в невороття.
5. Хода невідомого нагадує рух:
а) старця; б) молодої людини; в) дитини; г) юнака.
6. Колір маятника життя:
а) сірий; б) блідо-рожевий; в) білосніжний; г) голубий.
7. Автор твору дорікає невідомому за те, що він:
а) тиняється по світу; б) не поважає людей похилого віку; в) прагне збагатитися за рахунок інших; г) не бажає дотримуватися християнських законів.
8. І. Малкович, характеризуючи вітер, зазначає, що він:
а) поривчастий; б) південно-східний; в) розбещений; г) вировий.
9. Янгол, перебуваючи у героя твору на плечі:
а) стогне ледь живий; б) тремтить і дрижить; в) намагається довести свою зверхність над людиною; г) обливається сльозами.
10. Кого стосується фраза «виє… моровий»?
а) Янгола; б) ченця; в) Ірода; г) Господа.
11. Після тривалої ходи свіча невідомого:
а) погасла; б) не дихає; в) почала коптіти; г) розгорілася, наче полум’я.
12. Невідомий, уже тривалий час рухаючись, звернувся до янгола з проханням:
а) «Захисти мене від лиха»; б) «Дай сили і збережи мене»; в) «Не впадь з плеча»; г) «Підтримай вогник свічі».
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Дослідіть, як змінюється поведінка янгола впродовж ходи невідомого? Чим це викликано? Свої спостереження обґрунтуйте.
2. Яке значення, на вашу думку, має образ свічі у творі? Як цей образ допомагає осмислити поведінку героя твору?
3. Маятник життя при ході невідомого все дужче:а) коливається; б) бухка; в) скреготить; г) дзеленчить.
Картка № 2
1. Доведіть, що янгол — захисник людської душі. Відповідаючи, посилайтеся на зміст поезії і власний досвід.
2. Висловіть своє ставлення до невідомого. Чим викликана хода героя твору.
3. «Із янголом на плечі», за визначенням І. Малковича,— це балада:а) староруська; б) старосвітська; в) сучасна; г) старогрецька.
Картка № 3
1. Як ви вважаєте,чи розуміються між собою невідомий і янгол? Відповідь вмотивуйте, наводячи переконливі аргументи.
2. З чим, на ваш погляд, пов’язане те, що невідомий йде в невороття, не маючи життєвої мети? Свої міркування обґрунтуйте.
3. Вуста невідомого «задрижали гарячі», коли він:а) відчув небезпеку; б) звернувся до янгола; в) побачив Ірода; г) заблукав.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити поезію «З янголом на плечі», знати ідейно-художній зміст поезій І.Малковича «Свічечка букви Ї», «Музика, що пішла».