Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю В. Підпалого, зокрема докладно проаналізувати ідейно-художній зміст його поезії «Запросини»; дослідити, як у цьому творі простежуються оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху; розвивати навички, аналізувати поетичні твори; зв’язне мовлення, образне мислення, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття пошани, поваги до творчості В. Підпалого, впевненість, оптимізм, прагнення пізнавати нове і цікаве.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет В. Підпалого, міні-бібліотечка його творів, учнівські малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Міні-дискусія. Обговорення питань
– Чому, на ваш погляд, більшість поетичних книжок В. Підпалого читачі називають чудовими?
– Через що офіційна критика і цензура зупиняли творчу працю письменника, його думки на півслові?
– Доведіть, що спрагла до краси і гармонії світу душа В. Підпалого проявилася в його слові.
2. Літературний диктант «Життя і творчість В. Підпалого» (1936)
– З якої родини походить митець? (Хліборобської)
– Батьківщина письменника. (Полтавщина)
– Радість, яка була у малого Володі на четвертому році життя. (Батько дозволив йому посидіти на коні)
– Улюблені тварини В. Підпалого. (Собаки, воли)
– Вищий навчальний заклад, який закінчив митець поетичного слова. (Київський державний університет)
-Ким і де працював письменник після закінчення вищого навчального закладу? (Редактором у видавництвах м. Києва)
– Назвати 2–3 книжки поетичних творів поета («Зелена гілка», «Повесіння», «Тридцяте літо», «В дорогу — за ластівками», «Вишневий світ», «Сині троянди», «Поезії», «Береги землі»)
– Які країни відвідав В. Підпалий. (Прибалтика, Росія)
– Роки, на які припало становлення й утвердження власного слова митця. (60-ті)
– Твір Т. Шевченка, з яким перегукується закінчення поезії В. Підпалого «Тиха елегія». («Мені однаково…»)
– Охарактеризуйте поетичне слово В. Підпалого, добираючи до нього відповідні прикметники. (Тихе, негаласливе, розважливе, мудре)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку
1. Вступне слово вчителя.
Життя… Яким воно буде у кожного із вас? «Життя прожити — не поле перейти»,— так говориться у народному прислів’ї. Тому щоразу, вирушаючи у життєву подорож, вам потрібно прагнути збагатитися, пізнати цікаве і корисне.
Оптимізм, упевненість у собі — ось основні ознаки, яких повинні дотримуватися подорожуючі. Отже, збираючись у мандри, не забувайте, що багато чого залежить від вас самих. Цінуйте кожну хвилину свого життя, поспішайте робити добро і пізнавати Всесвіт.
2. Опрацювання твору В. Підпалого «Запросини»
2.1. Виразне і вдумливе читання поезій.
2.2. Тема: зображення оптимістичного настрою ліричного героя при виборі правильного власного життєвого шляху.
2.3. Ідея: заклик до активного руху шляхами життя.
2.4. Основна думка: життя тільки тоді є повноцінним, коли людина рухається, виявляє активність, прагне подорожувати.
2.5. Жанр: філософська лірика.
2.6. Римування: перехресне.
2.7. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями
– Що таке запросини? В яких випадках людину запрошують до когось, для чогось?
– Чим зхожі за значенням слова «запросини», «запрошення»?
– Чому поет називає небо холодним?
– Як рухався золотий човен по небу? Чим це пояснити? (…Із хмари на хмару, На хмару із хмари — і на місці…)
– Хто володіє таємницею? Яку тайну мав на увазі В. Підпалий?
– Де знаходилася хатка? (Там, де три гори зійшлися, Там, де три ріки злилися, там, Те три шляхи зв’язалися…)
– З якою метою письменник повторює перший, п’ятий і сьомий куплети?
– Де можна було знайти золоті весла? (А в тій хатці За трьома замками, За трьома дверима, У якомусь із трьох кутків — Золоті весла…)
– Яка пора року відтворена у поезії? Що про це свідчить? (…Ніч осіння довга)
– Куди, на ваш погляд, намагається дійти подорожуючий?
– Чому він впевнений у своїй ході?
– Якою уявляє життєву подорож ліричний герой твору?
– Через що впродовж свого життя людина намагається рухатися, оптимістично сприймати труднощі і долати їх?
– За якими ознакими дана поезія нагадує казку?
-Для чого В. Підпалий написав цей вірш? Над чим він змушує задуматися читача?
2.8. Казка в поезії. Основні особливості:
– фантастичні герої (я і ніч);
– незвичайні предмети (золотий човен, золоті весла);
– художня вигадка;
– магічність числа «3» («три гори», «три річки», «три шляхи», «за трьома замками», «за трьома дверима», «у якомусь із трьох кутків»)
2.9. Художні засоби твору.
Епітети: «Холодне небо», «золотий човен», «золоті весла», «ніч довга».
Повтори: «Там, де три…», «із хмари на хмару, на хмару із хмари…»,
«Ходімо…», «У холодному небі золотий човен?»
Метафори: «три гори зійшлися», «ріки злилися», «шляхи з’явились».
Риторичні: «ходімо!», «… і на місці!»
2.10. «Мікрофон». Обговорення питання «Яким я вбачаю свій життєвий шлях?»
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. Як автор характеризує небо у творі? Воно:
а) зоряне; б) світле; в) голубе; г) холодне.
2. У небі можна побачити:
а) райдугу; б) зграю журавлів; в) золотий човен; г) безліч хмар.
3. Герой поезій може розповісти про:
а) таємницю; б) цікаву новину; в) мандрівку в горах; г) свої пригоди.
4. Де три гори зійшлися, там:
а) знаходилися квітучі луки; б) протікала річка; в) стоїть хатка; г) ріс великий дуб.
5. Три шляхи у творі:
а) зійшлися; б) злилися; в) з’явилися; г) простелилися.
6. За трьома замками, у якомусь із трьох кутків знаходилися золоті:
а) кільця; б) цвяхи; в) голки; г) весла.
7. Яка цифра найчастіше згадується у творі?
а) Два; б) три; в) сім; г) п’ять.
8. «Із хмари на хмару, на хмару із хмари — і на місці» можна бачити:
а) човен; б) чарівних птахів; в) ракету; г) сонячний зайчик.
9. Пора року, коли відбуваються події у творі:
а) пізня зима; б) початок весни; в) середина літа; г) осінь.
10. У вірші говориться про те, як зійшлися три:
а) шляхи; б) ріки; в) гори; г) хмари.
11. Автор, звертаючись до свого ліричного героя, просить його:
а) трохи перепочити; б) розпочати пошуки цінних речей; в) рухатися вперед; г) призупинити подорож.
12. За допомогою яких художніх засобів автор намагається відтворити захоплюючий зміст твору?
а) Епітетів; в) порівнянь; в) метафор, гіпербол; б) епітетів, метафор; г) гіпербол, епітетів.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1. Дослідіть, які елементи казки мають місце у змісті поезії. Свої спостереження узагальніть.
2. Зважаючи на власну уяву, образе мислення, інтелект, охарактеризуйте ліричного героя поезії.
3. Таємницею героя володіє:
а) сонце і місяць; б) вітер і вихор; в) ніч; г) день.
Картка № 2
1. Чому, на думку В. Підпалого, рух — це життя? Відповідаючи, посилайтеся на факти з твору, особистого життя.
2. Куди і в яких випадках запрошують людину? В чому полягає роль запросин у даному вірші?
3. Якою є тривалість осінньої ночі:
а) місяць; б) два тижні; в) довгою; г) надто короткою.
Картка № 3
1. Як, на ваш погляд, автор поезії ставиться до осінньої пори року?
Наведіть приклади з твору.
2. Висловіть власну думку стосовно того, яке символічне значення має золотий човен та весла у творі? В чому полягає філософізм цих образів?
3. Щоб віднайти золоті весла, необхідно:
а) гори зламати; б) двері відкрити; в) хвіртки зламати; г) річки перепливти.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати інформацію про життя і творчість І. Малковича, ідейно-художній аналіз його поезії.