В. Підпалий «Запросини». Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху

Мета:  продовжити знайомити школярів з творчістю В. Підпалого, зокрема докладно проаналізувати ідейно-художній зміст його поезії «Запросини»; дослідити, як у цьому творі простежуються оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху; розвивати навички, аналізувати поетичні твори; зв’язне мовлення, образне мислення, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття пошани, поваги до творчості В. Підпалого, впевненість, оптимізм, прагнення пізнавати нове і цікаве.

Тип уроку:  засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання:  портрет В. Підпалого, міні-бібліотечка його творів, учнівські малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань:

1. Міні-дискусія. Обговорення питань

– Чому, на ваш погляд, більшість поетичних книжок В. Підпалого читачі називають чудовими?

– Через що офіційна критика і цензура зупиняли творчу працю письменника, його думки на півслові?

– Доведіть, що спрагла до краси і гармонії світу душа В. Підпалого проявилася в його слові.

2. Літературний диктант «Життя і творчість В. Підпалого» (1936)

– З якої родини походить митець? (Хліборобської)

– Батьківщина письменника. (Полтавщина)

– Радість, яка була у малого Володі на четвертому році життя. (Батько дозволив йому посидіти на коні)

– Улюблені тварини В. Підпалого. (Собаки, воли)

– Вищий навчальний заклад, який закінчив митець поетичного слова. (Київський державний університет)

-Ким і де працював письменник після закінчення вищого навчального закладу? (Редактором у видавництвах м. Києва)

– Назвати 2–3 книжки поетичних творів поета («Зелена гілка», «Повесіння», «Тридцяте літо», «В дорогу — за ластівками», «Вишневий світ», «Сині троянди», «Поезії», «Береги землі»)

– Які країни відвідав В. Підпалий. (Прибалтика, Росія)

– Роки, на які припало становлення й утвердження власного слова митця. (60-ті)

– Твір Т. Шевченка, з яким перегукується закінчення поезії В. Підпалого «Тиха елегія». («Мені однаково…»)

– Охарактеризуйте поетичне слово В. Підпалого, добираючи до нього відповідні прикметники. (Тихе, негаласливе, розважливе, мудре)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя.

Життя… Яким воно буде у кожного із вас? «Життя прожити — не поле перейти»,— так говориться у народному прислів’ї. Тому щоразу, вирушаючи у життєву подорож, вам потрібно прагнути збагатитися, пізнати цікаве і корисне.

Оптимізм, упевненість у собі — ось основні ознаки, яких повинні дотримуватися подорожуючі. Отже, збираючись у мандри, не забувайте, що багато чого залежить від вас самих. Цінуйте кожну хвилину свого життя, поспішайте робити добро і пізнавати Всесвіт.

2. Опрацювання твору В. Підпалого «Запросини»

2.1. Виразне і вдумливе читання поезій.

2.2. Тема: зображення оптимістичного настрою ліричного героя при виборі правильного власного життєвого шляху.

2.3. Ідея: заклик до активного руху шляхами життя.

2.4. Основна думка: життя тільки тоді є повноцінним, коли людина рухається, виявляє активність, прагне подорожувати.

2.5. Жанр: філософська лірика.

2.6. Римування: перехресне.

2.7. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями

– Що таке запросини? В яких випадках людину запрошують до когось, для чогось?

– Чим зхожі за значенням слова «запросини», «запрошення»?

– Чому поет називає небо холодним?

– Як рухався золотий човен по небу? Чим це пояснити? (…Із хмари на хмару, На хмару із хмари — і на місці…)

– Хто володіє таємницею? Яку тайну мав на увазі В. Підпалий?

– Де знаходилася хатка? (Там, де три гори зійшлися, Там, де три ріки злилися, там, Те три шляхи зв’язалися…)

– З якою метою письменник повторює перший, п’ятий і сьомий куплети?

– Де можна було знайти золоті весла? (А в тій хатці За трьома замками, За трьома дверима, У якомусь із трьох кутків — Золоті весла…)

– Яка пора року відтворена у поезії? Що про це свідчить? (…Ніч осіння довга)

– Куди, на ваш погляд, намагається дійти подорожуючий?

– Чому він впевнений у своїй ході?

– Якою уявляє життєву подорож ліричний герой твору?

– Через що впродовж свого життя людина намагається рухатися, оптимістично сприймати труднощі і долати їх?

– За якими ознакими дана поезія нагадує казку?

-Для чого В. Підпалий написав цей вірш? Над чим він змушує задуматися читача?

2.8. Казка в поезії. Основні особливості:

– фантастичні герої (я і ніч);

– незвичайні предмети (золотий човен, золоті весла);

– художня вигадка;

– магічність числа «3» («три гори», «три річки», «три шляхи», «за трьома замками», «за трьома дверима», «у якомусь із трьох кутків»)

2.9. Художні засоби твору.

Епітети:  «Холодне небо», «золотий човен», «золоті весла», «ніч довга».

Повтори: «Там, де три…», «із хмари на хмару, на хмару із хмари…»,

«Ходімо…», «У холодному небі золотий човен?»

Метафори:  «три гори зійшлися», «ріки злилися», «шляхи з’явились».

Риторичні: «ходімо!», «… і на місці!»

2.10. «Мікрофон». Обговорення питання «Яким я вбачаю свій життєвий шлях?»

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Як автор характеризує небо у творі? Воно:

а) зоряне; б) світле; в) голубе; г)  холодне.

2. У небі можна побачити:

а) райдугу; б) зграю журавлів; в) золотий човен;  г) безліч хмар.

3. Герой поезій може розповісти про:

а) таємницю; б) цікаву новину; в) мандрівку в горах; г) свої пригоди.

4. Де три гори зійшлися, там:

а) знаходилися квітучі луки; б) протікала річка; в) стоїть хатка;  г) ріс великий дуб.

5. Три шляхи у творі:

а) зійшлися; б) злилися; в) з’явилися;  г) простелилися.

6. За трьома замками, у якомусь із трьох кутків знаходилися золоті:

а) кільця; б) цвяхи; в) голки; г) весла.

7. Яка цифра найчастіше згадується у творі?

а) Два; б) три;  в) сім; г) п’ять.

8. «Із хмари на хмару, на хмару із хмари — і на місці» можна бачити:

а)  човен; б) чарівних птахів; в) ракету; г) сонячний зайчик.

9. Пора року, коли відбуваються події у творі:

а) пізня зима; б) початок весни; в) середина літа; г) осінь.

10. У вірші говориться про те, як зійшлися три:

а) шляхи; б) ріки; в) гори;  г) хмари.

11. Автор, звертаючись до свого ліричного героя, просить його:

а) трохи перепочити; б) розпочати пошуки цінних речей; в) рухатися вперед;  г) призупинити подорож.

12. За допомогою яких художніх засобів автор намагається відтворити захоплюючий зміст твору?

а) Епітетів; в) порівнянь; в) метафор, гіпербол; б)  епітетів, метафор;  г) гіпербол, епітетів.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Дослідіть, які елементи казки мають місце у змісті поезії. Свої спостереження узагальніть.

2. Зважаючи на власну уяву, образе мислення, інтелект, охарактеризуйте ліричного героя поезії.

3. Таємницею героя володіє:

а)  сонце і місяць; б) вітер і вихор; в) ніч; г) день.

Картка № 2

1. Чому, на думку В. Підпалого, рух — це життя? Відповідаючи, посилайтеся на факти з твору, особистого життя.

2. Куди і в яких випадках запрошують людину? В чому полягає роль запросин у даному вірші?

3. Якою є тривалість осінньої ночі:

а) місяць; б) два тижні; в)  довгою;  г) надто короткою.

Картка № 3

1. Як, на ваш погляд, автор поезії ставиться до осінньої пори року?

Наведіть приклади з твору.

2. Висловіть власну думку стосовно того, яке символічне значення має золотий човен та весла у творі? В чому полягає філософізм цих образів?

3. Щоб віднайти золоті весла, необхідно:

а) гори зламати; б)  двері відкрити;  в) хвіртки зламати; г) річки перепливти.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІІ. Домашнє завдання

Підготувати інформацію про життя і творчість І. Малковича, ідейно-художній аналіз його поезії.



Залишити коментар


8 − = нуль