А. Малишко « Пісня про рушник»

Мета: ознайомити учнів з життям та творчістю поета, із давнім символом слов’янських народів-вишитим рушником, допомогти усвідомити ідейно- художні особливості твору, його значення як візитної картки України; розвивати навички самостійної роботи, виразного читання ліричного твору, його аналізування, висловлення своєї думки щодо прочитаного; виховувати любов до матері, Батьківщини; прищеплювати повагу до традицій свого народу. 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок з використанням проектної технології
Обладнання: портрет письменника, українські вишивані рушники, підручники з української літератури ( автор О.Слоньовська), комп’ютер, проектор, кольорові аркуші.
Методи та прийоми: бесіда, презентації, робота з підручником, «асоціативні кущі».

Перебіг уроку
I. Організаційна частина уроку
II. Мотивізація навчальної діяльності
III. Оголошення теми та мети уроку
1.Слово вчителя:
Україно моя, далі, грозами свіжо пропахлі,
Польова моя мрійнице. Крапля у сонці з весла.
Я віддам свою кров, свою силу і ніжність до краплі,
Щоб з пожару ти встала, тополею в небо росла.
-Діти, які почуття розкриваються у цьому уривку вірша А.Малишка?
( Розкривається любов до Батьківщини, відданість своєї країні з її краєвидами, символами…..)
– Отже, у ваших відповідях я почула такі слова як: любов, Батьківщина, символи. Я пропоную зараз групам взяти по одному слову: 1-любов,2- Батьківщина,3- символи.ї, і зробити «асоціативні кущі» з них.
2. «Асоціативні кущі»(1 хвилина, відповіді).
3. Слово вчителя.
– Яке слово зустрічається у кожній команді? (рушник)
– Отже дійсно, рушники – це традиційна прикраса житла, предмет побуту та обрядовості, яка здавна поширена в Україні та є одним з символів нашої Батьківщини.
IV.Сприймання учнями навчального матеріалу
1.Слово учителя.
-Сьогодні, ви на урок поділилися за командами та готували кожна своє творче завдання. Так, перша група підготувала матеріал про один із символів нашої Неньки – України – рушник.
2.Презентація учнів
3. Бесіда
– Що ви дізналися про рушник із презентації першої групи?
– Які обрядові значення мають рушники з’ясовувала 2 група учнів нашого класу.
4. Інсценізація учнів (зустріч гостей, у побуті, на еконі, пеленали новонародженого, на дорогу, весілля.)
– Давайте спробуємо відгадати ці призначення рушника.
Учні: Ще одне призначення має рушник – проводи людини у останній путь, але цього ми не будемо інсценувати, так як наш урок сьогодні перетворений у маленьке свято.
5.Слово учителя.
– Яку пісню ви чули під час показу презентації 1 групи? ( «Пісня про рушник»)
– А хто автор слів цієї пісні? ( А. Малишко)
– Хто ж він, Андрій Самойлович Малишко? І це з’ясовувала 3 група учнів.
6. Презентація учнів.
7. Бесіда.
– Що ж ви дізналися про А.Малишка?
Фіз.. хвилинка.
8.Робота з підручником.
– Напевно, колись дала рушник у дорогу мати й Андрієві Малишку і він подарував нам вірш « Пісня про рушник», який багато людей вважають народним. Давайте зараз прочитаємо його вірш в наших підручниках. ( стор. 284-285)
9. Бесіда.
– Які образи наявні у вірші?(мати, символ – рушник, ліричний герой – син)
– Що таке « ліричний герой»?
– Дайте визначення слову «символ» у літературі.
– За допомогою яких художніх засобів творення вдалося поетові створити такий чудовий образ матері?
– Назвіть художні засоби, якими зображені син та рушник.
– Визначте ідею твору.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда
– Отже, сьогодні ми з вами поглибили знання про символ України – рушник, про поета та його чудовий вірш, який отримав найвищий статус – став народною піснею. Музику до якої написав Платон Майборода і вперше пролунала ця пісня у виконанні Олександра Таранця у фільмі « Літа молодії». Потім її співав Дмитро Гнатюк, Таїсія Повалій та інші. А на нашому уроці її заспіває Поліна.
VI. Підсумок(оцінки)
VII.Д./ з. стор.284-285 вивчити вірш та зробити ілюстрації до нього.

Автор: Сапєлкіна Надія Леонідівна



Залишити коментар


+ шість = 9