Мета: формувати мовленнєво-комунікативні вміння усно складати твори — описи зовнішності людини в художньому стилі; удосконалювати вміння розуміти логіку викладу, визначати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення; підвищувати мовленнєву культуру семикласників.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою, завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Які характерні особливості має твір-опис?
2. Чим він відрізняється від розповіді?
3. Зі скількох структурно-композиційних частин складається опис зовнішності людини?
IV. Виконання практичних завдань творчого характеру
Вибіркова робота
Ø Прочитати текст. Виписати слова для опису зовнішності, згрупувати їх за основними ознаками портретної характеристики людини: зріст, волосся, очі, обличчя, одяг.
…Де б не опинився, блукаючи цієї ночі, Баглай: чи біля саги, в якій місяць плавав розплавлений, чи на соборнім майдані, — усюди невидимо була за ним і його юна мадонна із загорілими міцними руками, з сумовитим лицем задуманим, на якому ота смага сарматська горить! Один раз тільки і вдалося Миколі побачити її зблизька — біля самого паркана поливала. Стояла зарошена, із шлангом у руці, а спідлоба погляд на Баглая — глибокий, важкуватий якийсь, недовірливий… Густа смаглявість лиця різко відтіняла голубизну очей, сумовито-сторожких, зачаєних. Недовіра і смуток глибокий — вони найбільше вразили. Уста затиснуті, а в погляді і в усій поставі було щось затяте, сміливе, угадувалася внутрішня сила натури, пристрасність, надійність душі. Волосся темно-русяве було вільно розкинуте на плечах, кільчасті кінчики його золотилися Сумовита глибінь очей була аж з прозеленню якоюсь, з отією, що її колись, мабуть, можна було тільки в очах у мавок погледіти десь на Вовчих Водах. Зовсім не надовго зустрілися тоді їхні очі, він привітався, і вона відповіла йому неголосно: «Здрастуйте». То і вся була розмова (О. Гончар).
Ø На чому акцентує увагу автор в описі дівчини?
Ø За допомогою яких мовних засобів виразності досягається образність й емоційність зображення дівчини?
Складання власного тексту-опису
Ø Користуючись пам’яткою для створення твору — опису зовнішності людини і поданим допоміжним матеріалом, скласти усний твір — опис зовнішності знайомої вам людини.
Пам’ятка «Як створити опис зовнішності людини»
1. Дібрати влучний заголовок для твору-опису. 2. Скласти план тексту. 3. Описати обличчя, очі, ніс, губи, волосся. 4. Описати поставу, одяг. 5. Розповісти про вік людини. 6. Схарактеризувати індивідуальні риси характеру і вдачу. 7. Висловити власне ставлення до зовнішності людини. |
Допоміжний матеріал
Обличчя: бліде, довгасте, засмагле; з майже білими бровами; з ледь запалими щоками; з гострими вилицями; рожеволиця, смагляве.
Очі: блакитно-зеленаві; виразні; великі; втомлені; гарні; зеленкуваті; спокійно-серйозні; сумовито-чорні густі довгі вії; ледь примружені; опущені вії мінливо-зеленого кольору; темно-сірі; холодні; великі; веселі; сірі; вицвілі на сонці; добрі; звичайні; з грізною червонястою іскрою; карі із зеленавим блиском; напухлі під очима мішки; прозорі; пронизливі; ясні, як зорі.
Ніс: великий; довгий; картоплиною; короткий; кирпатий; м’ясистий; рівний.
Губи (вуста): знебарвлені; повні; рожеві; чітко й химерно окреслені; міцно стиснуті.
Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку; давно не стрижене; закручене кільцями; кучма поріділого, але ще буйного, закучерявленого сивого волосся.
Постава: висока; виструнчена; вузькоплеча; збита; кругленька; легка; міцна; мініатюрна; невисока; повненька; присадкувата; гнучка; струнка; ставна; сухорлява; тендітна; тоненька; яскрава.
Одяг: строгий; темно-сірих тонів; мереживні рукавички; однотонна; сірувато-темна сукня.
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
Письмово оформити підготовлений на уроці твір — опис зовнішності людини.