Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу щодо опису зовнішності людини; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз твору-опису, критично ставитися до змісту власне створеного тексту художнього стилю.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація мотиваційних можливостей школярів
1. З якою метою письменники використовують описи зовнішності героїв у художніх творах?
2. У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?
3. Чим вони відрізняються від художніх?
4. Які риси обличчя найчастіше аналізуються в художніх описах?
5. Пригадати, які мовні засоби використовує письменник для опису зовнішності своїх героїв.
ІV. Підготовча робота до складання письмового твору — опису людини в художньому стилі
Добір робочих матеріалів
Ø Пригадати прислів’я, приказки і порівняння, що відбивають опис зовнішності людини.
Довідка: уста — тиха молитва; очі як дно криниці; брови як шнурочки; очі як волошки в житі.
Ø Розглянути малюнок. Скласти 3–5 речень із поданими словосполученнями.
Милий та веселий; симпатичний і круглолиций; вродливий хлопчик; великі блакитні очі; охайний одяг; русяве волосся.
1. Чим приваблює вас хлопчик? Яке враження справляє?
2. Якого він віку, зросту?
3. Поміркувати, про що свідчить його одяг та інвентар.
4. Що можна сказати про характер хлопчика? З чого це видно?
5. Дібрати епітети до слів, які характеризують основні риси обличчя хлопчика: очі — …, брови — …, чоло — …, ніс — …, щоки — …, вуста — …
Зразок. Очі — блакитні, сірі, карі, чорні, великі, глибокі, круглі, виразні, усміхнені.
6. Скласти речення зі словами волосся, губи, очі, стан, взуття, одяг, погляд. Описати обличчя хлопчика. Яким воно вам видається?
Колективна робота з текстами
Ø Прочитати уривки текстів. Звернути увагу на особливості опису людей. Визначити стиль і тип мовлення кожного тексту. Аргументувати свою думку.
Текст 1
Вона була середнього зросту, не худа, але струнка й тонка, як лозинка. Рівний, блискучий пробор розділяв її русяві, ледь хвилясті коси на дві половини, їхні м’які, шовковисті пасма обрамляли витончено окреслене обличчя з ніжними жіночими рисами, основну чарівність якого становили тонкі соболині брови й великі карі надзвичайно ласкаві очі. Вони дивилися так довірливо, так відкрито, ніби хотіли обійняти весь світ своїм теплим, глибоким поглядом (За М. Старицьким).
Текст 2
Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі й так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. Та це тільки здавалося. Мабуть, не було вже у світі нічого, що могло б здивувати діда Вараву. Вісімдесят третій йому пішов (За В. Нестайком).
Текст 3
Обличчя кругле з загостреним, але м’яким підборіддям. Губи чітко і гарно окреслені, яскраві, ледь припухлі. Ніс розширений донизу, але він не псує лагідних рис обличчя. Над темними бровами — чисте чоло, обрамлене м’яким, злегка закучерявленим темно-каштановим волоссям, що вибивається з-під чепурної білої шапочки (За Н. Лесняк).
Ø Поміркувати над значенням виділених словосполучень і речень.
Ø Кількома реченнями описати зовнішність свого товариша. Яким стилем слід скористатися?
V. Складання письмового твору-опису в художньому стилі за малюнком Г. Далбуза
Ситуативне завдання
Ø Уявити ситуацію. Вийшовши на прогулянку, ви зустріли хлопчика із сусіднього будинку, зовнішній вигляд якого схожий на Володимира з малюнка Г. Далбуза. Удома ви хочете розповісти про нього батькам. Скласти художній опис зовнішності хлопчика, використовуючи відомі вам засоби. Скористатися пам’яткою.
Як складати тексти — описи зовнішності людини в художньому стилі
1.Провести спостереження індивідуального вигляду людини. 2.Продумати послідовність опису і будову вашого висловлювання відповідно до плану. 3.Описувати в тому порядку, як ми сприймаємо людину в цілому, а потім переходити до деталей. 4.Використовувати певну лексику: очі, брови, волосся, ніс, вуха, губи, шия, руки, щоки, зріст, одяг (манери поведінки, стосунки в колективі, ставлення до праці, культура мовлення, розумові й фізичні здібності). 5.Дібрати слова, словосполучення, які допоможуть описати людину в художньому стилі. 6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі. |
VІ. Домашнє завдання
1. Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці.
2. Скласти усний твір — опис зовнішності будь-якого героя художнього твору, що вивчали на уроках української літератури.