Під час революції 1905–1907 років С. Васильченко брав учать у політичних маніфестаціях і мітингах. Після поразки революції письменника заарештовують і тримають у тюрмі півтора року.
Після звільнення з тюрми Степану Васильовичу, як неблагонадійному, заборонили вчителювати. Він повертається в Ічню до матері, заробляє на життя приватними уроками і віддається літературній роботі. У цей період він і пише низку новел, тематика яких — соціальний і національний гніт царського самодержавства — серед них твір «В темряві» (1910 р.)
Темрява — яскраво відтворює тогочасну дійсність з двох боків (1) «чорна осіння ніч» — пора року, коли відбуваються події у новелі; 2) неосвіченість простого люду за часів самодержавства Ідея: засудження неосвіченості, безпорадності, глупості людей із народу (Клим); возвеличення прагнення простого люду здобути кращу долю для своїх дітей, аби вони не відчували тих поневірянь і страждань, які мали їх батьки.
Темної осінньої ночі в убогій селянській хаті Клим з дружиною працюють, а їх син Петро українською читає книжку поезій. Мати з увагою і насолодою слухає свою дитину, а батьку не сподобалась мужицька мова, якою написані вірші. Він забороняє читати сину цю книжку і наполягає на тому, щоб той її повернув назад учителю.
Коли всі полягали спати, Клим не може заснути, оскільки його турбувала думка про подальшу життєву долю єдиної дитини. Він прагнув бачити її на посаді волосного писаря, бо вона є престижною і прибутковою. Мрія чоловіка — вивести сина в люди.
Наступного дня вранці Клим йде з Петром до вчителя, повертають йому книгу. Батько порушує клопотання перед вчителем, щоб той йому допоміг вивести Петра в люди. Клим навіть пообіцяв віддячити за це освітянину.
Напишіть творчу мініатюру у формі листа до Клима з дієвими порадами стосовно навчання і виховання Петра; підготуватися до ідейно-художнього аналізу гуморески С. Олійника «Ля-ля-ля».