Леся Українка «Як дитиною, бувало…», «Тиша морська»

Мета: продовжити знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезій «Як дитиною, бувало…», «Тиша морська»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Лесі Українки, фотокартки музею поетеси в Ялті, бібліотечка творів письменниці, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Літературна вікторина за питаннями

1. Народилася Леся Українка на… (Волині)
2. Скільки років було майбутній поетесі, коли вона малою написала змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову? (5 років)
3. Коли ще Леся не вміла читати, твори яких письменників батько навчав її проказувати за ним? (Байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна)
4. Які твори найулюбленішими були для Лесі відтоді, коли вона навчилась читати? (Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижних мандрівників)
5. В яку предивну істоту з розповідей мами повірила Леся ? (Мавку)
6. У дитинстві майбутня письменниця найбільш полюбляла… (Співати і танцювати)
7. Скільки років було Лесі, коли вона розпочала літературну діяльність? (Дев’ять)
8. Перший вірш Лесі, присвячений тітці «Елі» (О. Косач), яка була заслана у Сибір за політичні погляди, мав назву… («Надія»)
9. Коли Лесі було тринадцять років, з’явився її перший друкований вірш … («Конвалія»)
10. Як підписувала мати вірші тринадцятирічної Лесі, відсилаючи їх до друку в Галичину? (Леся Українка)
11. Душею родинних літературних і народних свят сім’ї Косачів завжди була Леся, де їй відводилась роль… (Сценариста, режисера, костюмера)
12. До яких міст їздила письменниця на лікування? (Одеси, Ялти, Євпаторії)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
III. Перевірка домашнього завдання
Виразне читання напам’ять поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».
Визначення найкращих виконавців поезії.
IV. Основний зміст уроку
1. Аналізування поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…»

1.1. Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.
1.2. Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
1.3. Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.
1.4. Бесіда за питаннями для обговорення змісту поезії:
Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?
Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
А ви вмієте терпіти навіть тоді, коли це неможливо?
Які риси характеру притаманні дівчині? (Сила волі, мужність, терпимість, витримка, гордовитість, вміння долати будь-які перешкоди)
Поясніть рядок з поезії: «…плачу я, щоб не сміятись?»
Який зв’язок цієї поезії з іншими, вже вивченими творами Лесі Українки?
1.5. Художні особливості поезії:
риторичне запитання: «Що болить?»;
метафори: «біль доходив», «зірватись має …епіграма»;
епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна».
2. Опрацювання твору Лесі Українки «Тиша морська»

2.1. Виразне читання поезії.
2.2. Тема: зображення казкової краси морської тиші, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і сяє сонечко.
2.3. Ідея: возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі.
2.4. Основна думка: приємна погода сприятливо впливає на внутрішній стан людини, її настрій.
2.5. Обговорення змісту твору за питаннями:

Яку картину побачила героїня твору через віконце? Виразно прочитайте. («Ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце»)
Чи завжди на морі буває тиша? З чим пов’язані зміни погодних умов на морі?
Як у поезії описано чарівність руху човника по морю, осяяному сонцем?
Про що свідчить бажання поетеси вирушати в морську подорож? Чи любите ви подорожувати? Чому?
Які риси характеру притаманні героїні твору? (Чуйна, душевна, багата, цілеспрямована, волелюбна, вміє протистояти труднощам і долати їх, любить природу і захоплюється нею)
Чому героїня твору не боїться труднощів під час мандрівки? Як це її характеризує?
За допомогою яких епітетів змальовується краса природи, її чарівність і казковість?
А чи знаєте ви про користь морської води, повітря? Продемонструйте власні знання з цього питання.
Прокоментуйте останню строфу поезії.
2.6. Художні засоби поезії.
повторення: «ледве-ледве»;
риторичні оклики: «Що бува негода в світі!»; «Золотим шляхом поплисти!»;
епітети: «час гарячий», «ясне небо, море, хмарки, сонце», «злотиста блакить», «тихий плескіт», «хвилечка перлиста», «стежечка злотиста», «щире золото», «золотий шлях»;
метафори: «колихає море хвилі», «рине хвилечка», «в’ється стежечка», «золото спадає», «шлях, що проложило сонце».
V. Розв’язування тестових завдань та робота за картками
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VII. Домашнє завдання

Дібрати матеріал про життєвий і творчий шлях В. Винниченка та оформити його як міні-доповідь, знати ідейний зміст твору «Федько-халамидник».



Залишити коментар


+ 4 = сім