Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначити основні риси його вдачі; розвивати увагу, пам’ять, культуру зв’язного мовлення, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади ; виховувати почуття відповідальності, порядності, чесності, людяності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, портрет письменника.
Хід уроку
І. Організаційний момент. З’ясування емоційного настрою учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
*Яка казка називається літературною?
*Назвіть літературні казки.
*Для чого служить інтонація читання?
*Що називається мовою автора?
*Що називається мовою персонажів?
*За допомогою чого досягається виразність читання?
Гра «Вгадай персонажа»
За наведеними рядками з казки І. Франка «Фарбований Лис» визначити, кого з героїв вони стосуються або характеризують.
• «Фарбував будинки, паркани та садові лави. Завтра він мав фарбувати якийсь великий паркан і відразу роз-вів собі півдіжі фарби та й поставив її в кутку на подвір’ї, щоб мати на завтра готову». (Маляр)
• «Серце в бідолахи билося сильно, голод крутив кишки, запах олії душив його, але що було робити!» (Лис Микита)
• «Ще вчора він був добрим знайомим нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра… аж завив з переляку, а отямившись, почав утікати — ледве хлипає» (Вовк)
• «Вистригла йому три жменьки волосся між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся». (Мавпа Фрузя)
• «В народних вбраннях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг втриматися». (Молоді лисички)
• «Ревли басом, аж дуби тряслися». (Ведмеді)
• «Витягали соло, аж вуха в’янули». (Вовки)
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання.
ІV. Основний зміст уроку.
Характеристика образу Лиса Микити.
*Скласти асоціативний кущ щодо характеристики образу.
ЛИС
ХИТРИЙ БРЕХЛИВИЙ ХВАСТЛИВИЙ БОЯЗЛИВИЙ ПИХАТИЙ
* Робота над образом героя. Бесіда за питаннями:
• Яким зображений Лис Микита на початку твору?
• Зазначте рису, притаманну героєві?
• У чому виявлялася хитрість Лиса?
• Про що свідчить вправність полювання героя навіть у денний час?
• Яким чином Микита вирішив скористатися тим, що звірі не впізнали його?
• Чим герой довів мешканцям лісу, що він — створіння святе?
• Які риси характеру виявилися в Лиса під час його царювання?
• Як необережність героя зашкодила йому?
• Чи співчуваєте ви Лису? За що він отримав страшну кару від лісових тварин?
* Визначте, які риси характеру Лиса Микити є негативними, які — позитивними. (Робота в парах.) Відповідь надати за допомогою прийому «Доміно».
*Рубрика «Мікрофон»: якби мені було запропоновано написати казку, то в ній ішлося б про…
* Міні-дискусія. Обговорення питань:
• Чому Микита не кинувся в розпач від своєї страшної зовнішності, а скористався нею для власного блага?
• Чи легко жити таким Лисам серед людей зараз? Відповідь умотивуйте.
• Про що свідчить мова казки?
V. Закріплення вивченого.
1. Літературними називаються казки:
а) надруковані в книжках; б) створені письменниками; в) створені народом.
2. «Фарбований Лис» належить до казок:
а) фантастичних; б) побутових; в) про тварин.
3. «Фарбований Лис» — це:
а) легенда; б) переказ; в) казка.
4. Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події називається:
а) легендою; б) казкою; в) переказом.
5. Фарбований Лис назвався перед звірами:
а) царем Остромислом; б) царем Левом; в) Лисом Микитою.
6. Лис Микита видав себе перед звірами:
а) затанцювавши; б) заспівавши по-лисячому; в) змивши синю фарбу.
7. Куди сховався Лис від собак:
а) у хату; в) у діжу з фарбою. б) у бур’яни;
8. Слово кпити означає:
а) нахвалятися; б) насміхатися; в) прораховуватися.
9. Розмова між персонажами називається:
а) монологом; в) п’єсою. б) діалогом;
10. Лис Микита зробився:
а) богатирем; б) слугою; в) царем.
11. Із якого твору цей уривок: «Знов радість, знов оклики зачудування і подяки. От цар! От добродій! От пре-мудрий Соломон! Та за таким царем ми проживемо віки вічності, мов у бога за дверима»?
а) «Про правду і кривду»; б) «Фарбований Лис»; в) «Мудра дівчина».
12. Дійовими особами можуть бути:
а) тільки люди; б) тільки тварини і рослини; в) не лише люди, а й тварини, рослини, предмети.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VІІІ. Домашнє завдання. Прочитати казку «Хуха – Моховинка»
Автор: Оксана